Afgørelse

Sagsnummer
20/05543

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
  • 28

Abonnement på fysiske varer kunne markedsføres med ”ingen binding”

Det er ikke vildledende at markedsføre et abonnement på en månedlig boks med fysiske varer med udsagnet ”ingen binding”, hvis kunderne alene er forpligtet til at betale for en boks, der allerede er sendt.

En erhvervsdrivende, der sælger et abonnement på en månedlig overraskelsesboks med fysiske varer, ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om de lovligt kunne markedsføre deres månedlige bokse med udsagnet ”ingen binding” eller lignende. Den erhvervsdrivende oplyste, at hvis en kunde opsiger sit abonnement efter, at de har sendt månedens boks, er kunden forpligtet til at betale for boksen, men ikke for yderligere bokse.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at et abonnement skal være uden binding og kunne opsiges når som helst, dvs. fra dag til dag, hvis en erhvervsdrivende ønsker at benytte et udsagn som ”ingen binding” eller lignende. Kan aftalen ikke dette, vil det være vildledende at bruge udsagn som ”ingen binding” og lignende.

Når der er tale om en månedlig boks med fysiske varer, som sendes med posten, vil det dog som udgangspunkt ikke være vildledende at bruge udsagnet ”ingen binding”, hvis kunderne alene er forpligtede til at betale for en boks, der allerede er sendt.

Det skal dog oplyses samme sted og mindst lige så tydeligt for forbrugeren, at forbrugeren tegner et abonnement på fremtidige bokse. Forbrugeren skal således være klar over, at forbrugeren bliver forpligtet til at betale for månedlige bokse, hvis forbrugeren ikke opsiger sit abonnement inden afsendelsen af boksen.

Markedsføringen med udsagnet ”ingen binding” må med andre ord ikke fremstå, som om forbrugeren køber én boks, når forbrugeren faktisk tegner et abonnement.

Det er også en betingelse, at boksen ikke er unødigt længe undervejs, og at kunderne er blevet oplyst om, hvornår boksen sendes, f.eks. ”sidste hverdag i måneden”. Oplysningen skal som minimum fremgå tydeligt af abonnementsbetingelserne.