Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
18/06024
Lovgivning
- 6 8
- Forbrugeraftaleloven 2004 - ophævet
Telefonisk markedsføring af e-aviser
En forbrugslånsvirksomhed, der ikke indhentede og anvendte oplysninger om forbrugerens løbende udgifter inden bevilling af lån eller låneforhøjelse, overholdt ikke sin pligt til at fortage en vurdering af forbrugerens kreditværdighed efter kreditaftalelovens § 7 c. Forbrugslånsvirksomheden gav tilsagn om fremover at overholde kreditaftalelovens § 7 c.
Forbrugerombudsmanden blev bedt om at tage stilling til, hvorvidt e-aviser lovligt kunne markedsføres telefonisk med henvisning til forbrugeraftalelovens § 6, stk. 2.
Forbrugeraftalelovens § 6, stk. 1, indeholder et forbud mod uanmodet telefoniske henvendelser, men tegning af abonnement på aviser er undtaget fra dette forbud, jf. lovens § 6, stk. 2.
E-aviser er hverken nævnt i bestemmelsen eller i forarbejderne, men Forbrugerombudsmanden henviste til, at det i forbindelse med udfærdigelsen af forbrugeraftaleloven fra 2004 blev drøftet, hvorvidt undtagelserne i stk. 2, skulle ophæves. Det blev dog dengang besluttet at videreføre undtagelsen med henvisning til samfundsmæssige interesser ved nyhedsformidling.
Forbrugerombudsmanden udtalte, at han med henvisning de almindelige fortolkningsprincipper samt det faktum, at e-aviser ikke er omtalt i forarbejderne, men at informationsaspektet omkring nyhedsformidling derimod er nævnt, ikke ville anse § 6, stk. 1, jf. stk. 2, som en tilstrækkelig hjemmel for at straffe for uanmodet telefonisk markedsføring af e-aviser, jf. principperne i straffelovens § 1.
Forbrugerombudsmanden konkluderede derfor, at man på baggrund af den teknologiske udvikling bør sidestille en e-avis med en fysisk avis - forudsat at der er tale om identiske udgaver, og at e-aviser i dette tilfælde vil være omfattet af undtagelsen i forbrugeraftalelovens § 6, stk. 2.