Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
18/05122
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 6
- 5
Bøde på 125.000 kr. til datingside for at vildlede om pris og bindingsperiode
En datingside har accepteret at betale en bøde på 125.000 kr. for at have vildledt forbrugerne om den reelle pris for et guldmedlemskab og uden at oplyse klart og tydeligt om, at forbrugerne ved at benytte sig af tilbuddet bandt sig til yderligere tre måneders medlemskab.
I en fjernsynsreklame for et tv-abonnement blev det i reklamens speak oplyst, at prisen i de første 6 måneder var 99 kr. I en stor orange cirkel blev der samtidig oplyst følgende: ”Abo./md. første 6 mdr. 99,-”. Lidt længere nede på siden var den samlede mindstepris i bindingsperioden anført med fed skrift.
Abonnementet havde imidlertid en bindingsperiode på 1 år, og i de sidste 6 måneder af bindingsperioden steg den månedlige pris til 369 kr. Denne oplysning om den månedlige pris i de sidste 6 måneder fremgik med mindre skrifttype i bunden af skærmen.
Forbrugerombudsmanden fandt, at den manglende fremhævelse af abonnementsprisen i de sidste 6 måneder var en overtrædelse af markedsføringslovens § 3 om vildledning, da oplysningen om den månedlige pris i de sidste 6 måneder af bindingsperioden ikke fremgik lige så tydeligt som reklamens hovedbudskab om abonnementsprisen for de første 6 måneder.
Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor over for den erhvervsdrivende, at såfremt prisen for en tjenesteydelse varierer i abonnementsperioden, skal der oplyses klart og tydeligt herom i reklamen, og oplysning skal gives med samme meddelelseseffekt som reklamens hovedbudskab.