Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/13564-3

Lovgivning

  • 6

Mail med opfordring til at bedømme virksomhed

Det er ikke i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1, at udsende mails, hvor kunderne opfordres til at bedømme virksomheden på en ratingportal, forudsat at mailen ikke indeholder nogen form for reklame, og at den sendes samtidig med eller umiddelbart efter afslutning af købet.

En virksomhed, der tilbød erhvervsdrivende deltagelse i en mærkningsordning, spurgte Forbrugerombudsmanden, om det var i strid med markedsføringslovens § 6, når de erhvervsdrivende efter gennemførelse af en handel, ved brug af elektronisk post uanmodet opfordrede deres kunder til at bedømme virksomheden på udbyderen af mærkningsordningens hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at forudsat at mailen ikke indeholdt nogen form for reklame, og den blev sendt i forbindelse med eller umiddelbart efter gennemførelse af et køb, ville dette ikke være i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1.