Afgørelse

Sagsnummer
22/09904

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • 13

Virksomhed kunne ikke lovligt markedsføre vatpinde, ammeindlæg og babypads under en parfumefri produktserie

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ville være vildledende at markedsføre aspekter ved et produkt, der er sædvanlig for tilsvarende produkter, som en miljøfordel.

En virksomhed ønskede at markedsføre vatpinde, ammeindlæg og babypads under en parfumefri produktserie. Den specifikke produktserie var kendetegnet ved at omfatte forskellige pleje- og rengøringsprodukter, der var parfumefri og uden anvendelse af unødig kemi.

Vatpinde, ammeindlæg og babypads er naturligt uden parfume. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at virksomheden ikke lovligt kunne markedsføre produkterne under den parfumefrie produktserie. Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er vildledende at markedsføre aspekter ved et produkt som en miljøfordel, når dette er sædvanligt for tilsvarende produkter.

Det kunne ikke føre til en ændret vurdering, at virksomheden ville påføre en tekst på produkternes emballage, hvor det ville fremgå, at produkterne er ”naturligt parfumefri”.  

Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, og dokumentationskravet i § 13.