Øvrige nyheder
Bøde på 90.000 kroner for vildledende udsagn om solarie
Riis A/S Handels- og Ingeniørfirma, som står bag hjemmesiderne beauty-tan.com og meddo.dk/beautytan, betaler en bøde på 90.000 kroner for at have markedsført vildledende udsagn om brugen af solarie.
Virksomheden havde i perioden fra december 2019 til oktober 2021 benyttet udsagn som ”sund kulør” og ”skånsom bruningseffekt” i deres markedsføring af solarie. Markedsføringen fandt sted på både YouTube, virksomhedens to hjemmesider samt på mange af virksomhedens franchisetageres Facebook-sider.
Reklamefilmen på YouTube appellerede særligt til unge ved at opbygge et univers med unge kvinder, der blandt andet dyrkede yoga, drak vand og lavede smoothie. Kvinderne gik ind og ud af solariebåse, og det kunne give et indtryk af, at det er sundt at tage solarie, og at brug af solarie kan indgå som en del af en sund livsstil.
Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af solarie, fordi det øger risikoen for hudkræft og modermærkekræft og kan forårsage permanente skader på øjne og hud. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at det var vildledende at virksomhedens markedsføring gav forbrugerne et indtryk af, at det er sundt at gå i solarie.
Forbrugerombudsmanden anså det som en skærpende omstændighed, at der er tale om markedsføring, der vedrører forbrugeres sundhed og helbred, og at brug af solarie potentielt kan være sundhedsskadeligt.
I januar 2022 trådte en ny bødemodel i kraft, som bl.a. har til formål at skærpe bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven. Bøden på 90.000 kr. er dog ikke udregnet efter den nye bødemodel, da overtrædelserne fandt sted før denne dato. Hvis bøden skulle udmåles efter den nye bødemodel, ville den være blevet højere.
Fungerende Forbrugerombudsmand, Andreas Weidemann, siger:
Hvis sundhedsmyndighederne advarer imod et produkt eller en ydelse, er det meget problematisk, hvis en virksomhed giver forbrugerne indtryk af, at det er sundt at bruge produktet eller ydelsen.
Når en virksomhed benytter usande påstande om sundhed og helbred i sin markedsføring, ser vi det som en særligt alvorlig overtrædelse af vildledningsforbuddet.
Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.
Ifølge § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.
Ifølge solarieloven skal der hænge en informationsplakat i A3-størrelse på en fremtrædende plads i et solcenter. Plakaten skal have denne overskrift: ”Sundhedsstyrelsen fraråder brug af solarie. Brug af solarie øger risikoen for hudkræft”.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.