Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden politianmelder selskaber for vildledende brugeranmeldelser

Virksomhederne Rekom Group A/S og Nightpay ApS er blevet politianmeldt for at have vildledt forbrugerne i brugeranmeldelser på Trustpilot.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Rekom Group og Nightpay, for vildledende markedsføring af loyalitets- og betalingsapp’en Nightpay. Det er sket, fordi der 13 gange fra 10. til 16. marts 2020 blev offentliggjort meget positive femstjernede anmeldelser af app’en på Trustpilot. Anmeldelserne var skrevet af en række personer, som alle var ansat i Rekom-koncernen.

I anmeldelserne stod der for eksempel:

”Super gå-i-byen app med store fordele, hvis du kan lide at gå på barer og natklubber […]”

og

”Genial app! Det gavner meget, hvis man er på SU og ikke har meget at gøre med […]”.

Antallet af brugeranmeldelser, som ikke kom fra ansatte, var beskedent. Antallet af femstjernede anmeldelser blev derfor uforholdsmæssigt stort og påvirkede således den samlede vurdering af app’en på Trustpilot.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at en almindelig forbruger kunne tro, at de 13 anmeldelser er skrevet af uvildige forbrugere og kan dermed være blevet vildledt til at handle anderledes, end de ellers ville have gjort.

Kontorchef Tanja Højrup siger:

” Forbrugerne skal kunne stole på de brugeranmeldelser, de læser, så de træffer beslutninger og handler på en reel baggrund. Det er vildledende, hvis medarbejdere eller andre personer med tilknytning til virksomheden laver brugeranmeldelser på fx Trustpilot. ”

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.
Ifølge markedsføringslovens § 9, jf. markedsføringslovens bilag 1, nr. 22, må en erhvervsdrivende ikke i modstrid med sandheden hævde eller give indtryk af, at han ikke handler som led i sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sin profession, eller i modstrid med sandheden udgive sig for at være forbruger.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.