Øvrige nyheder

Forbrugere skal let kunne opsige abonnementer

Streamingtjenesten Allente Danmark A/S har givet tilsagn over for Forbrugerombudsmanden om, at forbrugere fremover kan opsige deres abonnement samme sted, som de har indgået det. Selskabet har henvist forbrugere til at opsige deres abonnementer via telefon, selvom abonnementerne var tegnet via hjemmesiden, men det er ulovligt.

Streamingtjenesten Allente har i en periode henvist forbrugere, som ønskede at opsige deres abonnement, til at kontakte virksomheden telefonisk. Flere forbrugere har derefter henvendt sig til Forbrugerombudsmanden, fordi de har haft svært ved at opsige deres abonnementer blandt andet på grund af lang ventetid i telefonen.

Ifølge forbrugeraftaleloven skal forbrugere kunne opsige deres abonnementer og andre løbende aftaler på samme medie, som de har indgået det. Det betyder, at hvis de har tegnet abonnement på streaming via en virksomheds hjemmeside, skal de også kunne opsige dette abonnement på hjemmesiden.

Forbrugerombudsmanden orienterede allerede i oktober 2022 Allente om lovgivningen på området på baggrund af henvendelser fra forbrugere om den samme problemstilling.

Efterfølgende har Allente svaret Forbrugerombudsmanden, at virksomheden indførte den elektroniske mulighed for at opsige et abonnement på hjemmesiden tidligere. Den blev dog først sat teknisk i drift i juni 2023, og virksomheden havde heller ikke opdateret informationen til kunderne om denne mulighed på sin hjemmeside.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

Måske er der nogle, som ind imellem beholder et abonnement lidt længere, end de egentlig ville, fordi det er for besværligt at afmelde det. Men reglerne på området er helt klare: Det skal være lige så enkelt at opsige et abonnement, som det er at tegne det. Derfor skal forbrugere have mulighed for at opsige abonnementer og aftaler på samme medie eller platform, som aftalen blev indgået på.


Retten til at opsige en løbende aftale:

  • Forbrugere har altid ret til at opsige sine medlemskaber direkte hos sin serviceudbyder til udløbet af en eventuel bindingsperiode.
  • Der er ikke formkrav til aftaler.
  • Hvis en forbruger har indgået aftalen fx via nettet eller mobiltelefonen, har forbrugeren ret til at opsige aftalen samme sted.

Læs mere om opsigelse på vores hjemmeside

Lovgivningen på området:

Forbrugeraftaleloven

§ 28 a. Den erhvervsdrivende skal sikre, at opsigelse af en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser kan ske på samme medie eller tekniske platform, som aftalen er indgået på.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.