Øvrige nyheder

Bar politianmeldt for markedsføring over for handelsskoleelever

Zurf Bars markedsføring over for handelsskoleelever udgjorde, efter Forbrugerombudsmandens vurdering, gentagne overtrædelser af regler i forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt SALTLAGERET ApS og Rekom Group A/S, som står bag Zurf Bar i Aalborg.

Forbrugerombudsmanden fik oversendt klager over Zurf Bar fra Alkoholreklamenævnet. Baren har i sin markedsføring over for børn og unge under 18 år henvist til alkohol. Den har gentagne gange kontaktet elever på Aalborg Handelsskole – herunder elever i skolens festudvalg – uden at have deres samtykke, og den har gjort det på en efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ”aggressiv og utilbørlig” vis. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomhederne bag Zurf Bar.

I en periode på over tre måneder henvendte Zurf Bar sig gentagne gange til elever i festudvalget på Aalborg Handelsskole via beskeder på Messenger og per telefon. Zurf Bar ønskede at lave et samarbejde om skolens fester i forbindelse med idrætsdage, studenteruger m.m. Eleverne havde ikke givet samtykke til at blive kontaktet af Zurf Bar.

Forbrugerombudsmanden har talt med en af skolens elever, som blandt andet fortalte, at vedkommende blev kontaktet telefonisk af Zurf Bar på dagen for en fest med et tilbud om et gratis bord og en bordpakke, hvis de kom minimum ti piger.

Zurf Bar udleverede flere hundrede ”røde armbånd” til en studerende, hvorefter armbåndene lå frit tilgængeligt for alle studerende på Aalborg Handelsskole. Armbåndene var billetter til en gratis drink på baren.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

Zurf Bar står bag gentagne tilfælde af markedsføring over for handelsskoleelever, endda også telefonisk, uden at have fået elevernes samtykke til at blive kontaktet. Desuden har baren i sin markedsføring, henvist til alkohol. Unge under 18 år er en særlig sårbar og let påvirkelig gruppe af forbrugere. Det er alvorligt, og jeg har derfor valgt at anmelde sagen til politiet.

 

Overtrædelserne:

  • Selskaberne har ikke dokumenteret, at de havde gyldigt samtykke fra de elever, de har kontaktet. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at de har overtrådt markedsføringsloven om uanmodede henvendelser.
  • Zurf Bar henvendte sig gentagne gange til flere elever, i øvrigt flere gange i en bebrejdende og frustreret tone. Derfor vurderer Forbrugerombudsmanden, at der tale om aggressiv og utilbørlig handelspraksis.
  • De ”røde armbånd” blev uddelt til elever på handelsskolen og gav adgang til en gratis drink på Zurf Bar. Derfor vurderer Forbrugerombudsmanden, at der var tale om markedsføring af alkohol overfor børn og unge under 18 år.
  • Zurf Bar har ringet en af eleverne op uden at have fået samtykke til det. Forbrugerombudsmanden vurderer på den baggrund, at virksomheden har overtrådt forbrugeraftaleloven.


Lovgivningen på området:

Markedsføring af alkohol

Ifølge markedsføringslovens §11, stk. 2, er enhver form for omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol forbudt i markedsføring, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.

Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

I lovforarbejderne til markedsføringsloven er anført:

”Det er således ikke tilladt, at en rejsearrangør, der i sin handelspraksis retter sig mod unge under 18 år, anfører, at der under rejsen f.eks. besøges et antal barer og diskoteker i løbet af natten, hvor der serveres øl m.v., og at der er fri bar eller billige drinks, eller at der er happy hour, pubcrawl eller lignende, da disse begreber henviser til indtagelse af alkohol.”

Selvom eventbureauet ikke udskænker alkohol til mindreårige, kan de straffes for overtrædelse af bestemmelsen, da det er selve markedsføringen med alkohol for personer under 18 år, der er ulovlig.

Uanmodede henvendelser

Det følger af spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, fx mail eller SMS, med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.

Et samtykke er kun gyldigt såfremt, at det er et udtryk for en frivillig, utvetydig, informeret og specificeret viljetilkendegivelse, jf. markedsføringsloven § 2, nr. 14.

Aggressiv og utilbørlig handelspraksis

Det følger af markedsføringslovens § 7, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugernes valgfrihed i forbindelse med et produkt i sin handelspraksis.

Det følger af forarbejderne til markedsføringsloven, at bestemmelsen finder anvendelse på erhvervsdrivendes urimelige handelspraksis over for forbrugerne før, under og efter en handelstransaktion i forbindelse med et produkt.

Ifølge markedsføringslovens § 7, stk. 2, nr. 1, skal der ved vurderingen af, om erhvervsdrivende har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning i sin handelspraksis, bl.a. tages hensyn til tidspunktet for denne handelspraksis, stedet, hvor den har fundet sted, og dens karakter og vedholdenhed. Efter § 7, stk. 2, nr. 2, skal der også tages hensyn til anvendelsen af truende eller utilbørligt sprog eller adfærd.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med § 7, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Uanmodede telefoniske henvendelser

Efter forbrugeraftalens § 4, stk. 1, er det ulovligt for erhvervsdrivende at kontakte forbrugere telefonisk eller personligt med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren forudgående har anmodet den erhvervsdrivende herom. Et samtykke til telefoniske henvendelser skal være en udtrykkelig og utvetydig anmodning om at blive ringet op.

Der gælder dog enkelte undtagelser til forbuddet i § 4, stk. 1. Ifølge bestemmelsens stk. 2 gælder forbuddet ikke telefoniske henvendelser om bestilling af bøger, tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter, formidling af forsikringsaftaler og tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.