Øvrige nyheder

Gejser ApS idømt bøde på 10.000 kr. for at reklamere for e-cigaretter

Virksomheden Gejser ApS (tidl. Smoke-It) har reklameret for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere i strid med det meget omfattende reklameforbud. Desuden var virksomhedens tidligere navn, Smoke-It, og logo i sig selv en overtrædelse af forbuddet.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i juni 2019 virksomheden Smoke-It (nu Gejser ApS) for at overtræde reklameforbuddet i lov om elektroniske cigaretter mv., ved at have haft udsagn med positivt ladede vendinger og anprisninger, der promoverer produkter, der blev solgt på hjemmesiden.

Det er ikke tilladt at reklamere for e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere ved at fremhæve, anprise eller på anden måde promovere e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere med salgsfremmende udsagn. Reklameforbuddet gælder alle steder, fx på en forhandlers hjemmeside og sociale medier.

På virksomhedens hjemmeside stod der bl.a.:

  • ”KVIT RØGEN SKOD SMØGEN” og ”Beregn hvor mange penge du kan spare ved at kvitte smøgerne”
  • ”VI VIL IKKE SLÅS PÅ PRISEN!” og ”Stort udvalg af elektroniske cigaretter: Vi har samlet det bedste udstyr fra branchen – Alt hvad du skal bruge til dit rygestop”
  • ”Vi er danskernes foretrukne online webshop inden for E-cigaretter og E-juice. Ønsker du at finde et sundere alternativ til at ryge, eller er du allerede erfaren damper? Så har vi et kæmpe udvalg af E-cigaretter og masser af lækkert tilbehør til dig”

Forbuddet mod at reklamere for e-cigaretter gælder også brug af navne og logoer på nettet, der indeholder e-cigaretter eller associerer til e-cigaretter.

Retten fandt, at virksomhedens brug af navnet Smoke-It og det tilhørende logo på internettet udgjorde kommerciel kommunikation. Retten henviste til, at ”[…] udtrykket "smoke it" betyder "ryg det", når det oversættes fra engelsk til dansk. Retten finder, at udtrykket "at ryge" knytter sig til den handling, hvorved en person forbruger en cigaret eller lignende. Uanset at der ikke udvikles røg, når en e-cigaret forbruges, finder retten herefter, at anvendelsen af udtrykket "ryg det" i forbindelse med salg af elektroniske cigaretter udgør en opfordring til at forbruge elektroniske cigaretter.”

Ved fastsættelsen af straffen lagde retten betydelig vægt på bl.a., ”[…] at tiltalte var navngivet Smoke-It ApS længe inden vedtagelsen af lov nr. 426 af 18. maj 2016 om elektroniske cigaretter mv., hvorfor tiltalte gennem en længere periode lovligt havde anvendt navnet ”Smoke-It” og det tilhørende logo på internettet. Retten har også lagt vægt på, at forholdene blev begået på et tidspunkt, hvor der var tale om en ny lovgivning, hvorfor der særligt for så vidt angår anvendelsen af tiltaltes eget navn og logo var en vis usikkerhed om fortolkningen af reglerne.” 

For så vidt angår den lange sagsbehandlingstid fra Forbrugerombudsmanden indgav politianmeldelse i juni 2019 til dommen nu er afsagt ved Retten i Horsens udtalte retten, at ”Det er ikke godtgjort, at den lange sagsbehandlingstid i sagen har haft negative konsekvenser for tiltalte, som er et selskab. Der er herefter ikke grundlag for at yde kompensation for lang sagsbehandlingstid til tiltalte.”

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Hvis man sælger e-cigaretter online må man kun give en kunde neutrale oplysninger om, hvilke elektroniske cigaretter der bliver solgt på hjemmesiden og prisen. Der må stå de samme oplysninger, som fremgår af varernes emballage og tekniske oplysninger, som gør kunden i stand til at vurdere, hvilke andre produkter varen er kompatibel med. Yderligere oplysninger vil som udgangspunkt være en overtrædelse af reklameforbuddet.

 

Hvis forhandlere af e-cigaretter ikke ophører med at reklamere, må de forvente at blive politianmeldt.

 

Lovgrundlag:

Forbuddet mod reklamer for elektroniske cigaretter

  • Ifølge §16 i lov elektroniske cigaretter m.v. og i den tilhørende bekendtgørelse om kvalitet, mærkning, alderskontrolsystem og reklame m.v. af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v. er det ulovligt at reklamere for e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere over for offentligheden.
  • Forbuddet omfatter alle handlinger, som har til formål til at sælge e-cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning.
  • Reklameforbuddet er meget bredt og gælder på nettet, fx på hjemmesider og sociale medier, i trykte medier, radio, tv, på gaden og i mails, fx elektroniske nyhedsbreve.
  • Hjemmesider, der sælger e-cigaretter, må på neutral vis oplyse, at de sælger e-cigaretter og præsentere deres produkter, men oplysningerne må ikke have en reklameeffekt, fx ved at anprise eller på anden måde fremhæve e-cigaretter med salgsfremmende udtryk.
  • Hjemmesidens domænenavn må ikke indeholde ordet e-cigaret eller associere til elektroniske cigaretter.

Formålet med forbuddet mod reklamer for e-cigaretter er blandt andet at forebygge udbredelse af elektroniske cigaretter til ikke-rygere, børn og unge.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.