Jeg har modtaget en pakke med posten, men jeg har aldrig bestilt noget. Hvad gør jeg?

Som udgangspunkt er det virksomheden, der skal dokumentere, at du har indgået en aftale om at købe en vare eller indgået en abonnementsaftale. Hvis du derfor mener, at du aldrig har indgået en aftale med virksomheden, bør du hurtigst muligt skrive til virksomheden (og til det inkassobureau, der evt. opkræver betalingen) og oplyse, at du ikke vil betale for pakkerne, medmindre virksomheden dokumenterer, at I har indgået en aftale. Husk at gemme dokumentation for klagen, fx ved at beholde en kopi af dit brev eller din mail til virksomheden, og evt. en postkvittering for, hvornår brevet er afsendt.

Hvis virksomheden svarer, at din IP-adresse har været brugt ved bestilling af varen eller tjenesteydelsen, er det ikke i sig selv bevis for, at du har indgået en aftale. Bed om at få lov til at se den aftale, du skulle have accepteret. Kun hvis det klart fremgår, at det er et tilbud om at købe en vare eller en tjenesteydelse, og du har accepteret tilbuddet, er du forpligtet til at betale.