Afgørelse

Sagsnummer
24/05393

Lovgivning

  • 6
  • 8
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende

Fragtpriser blev ikke oplyst tydeligt ved online markedsføring

En virksomhed fik en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden, da fragtpriser ikke blev oplyst klart og tydeligt i tilknytning til prisen ved online handel.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at en virksomheds hjemmeside ikke oplyste fragtpriser tilstrækkeligt tydeligt i tilknytning til produktprisen. Virksomheden viste oplysninger om fragt i en bjælke øverst på siden samt i et pop-up vindue under ”Læg i kurv”-knappen, men oplysningerne forsvandt, når man scrollede ned på siden. Fragtomkostningerne fremgik derfor hverken på produktoversigtsniveau eller på produktsiden i umiddelbar sammenhæng med prisen.

Afhentning af produkter var ikke muligt, og fragtomkostningerne var dermed altid relevante for kunden, bortset fra ved køb over et bestemt beløb.

Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at væsentlige oplysninger om fragt og leveringsomkostninger skal gives klart, tydeligt og i umiddelbar tilknytning til prisen – både på produktoversigten og produktsiden. Dette skal forhindre forbrugeren i at træffe økonomiske beslutninger, som de ellers ikke ville have taget. Det blev fremhævet over for virksomheden, at en skjult eller svagt markeret oplysning, f.eks. i en bjælke, der forsvinder, når man scroller ned på en hjemmeside ikke opfylder lovens krav.

Desuden orienterede Forbrugerombudsmanden virksomheden om, at vildledende eller utilstrækkelig markedsføring om fragtpriser kan medføre bøde efter markedsføringslovens § 37.

Sagen illustrerer, at virksomheder ikke må skjule fragtoplysninger og bekræfter gældende praksis om, at uundgåelige omkostninger skal vises i direkte tilknytning til varen.

____________________________________________________________________________________________________________

Relaterede sager:

Sag 1: Bøde til billetsalgsplatform for skjulte leveringsgebyrer

Sag 2: Dom mod byggemarked for manglende oplysning om fragtpriser