Afgørelse
Sagsnummer
24/09576
Lovgivning
- Betalingsloven - gældende
- § 81
Restaurantkæde ville opstille et ubemandet selvbetjeningsmiljø
Forbrugerombudsmanden vurderede, hvilke forudsætninger der skulle gøre sig gældende, for at en restaurant lovligt kunne opstille et ubemandet selvbetjeningsmiljø, som kunne fungere uden personlig betjening.
En restaurantkæde anmodede Forbrugerombudsmanden om at afgive en forhåndsbesked om, hvorvidt virksomhedens restauranter ville være undtaget fra pligten til at tage imod kontanter, hvis de implementerede et selvbetjeningsmiljø, hvor:
- bestilling og betaling udelukkende kunne foretages via såkaldte ”selvbetjeningskiosker”, dvs. at kunderne kun ville være i kontakt med personalet, når personalet råbte kundens nummer op, når maden blev stillet frem
- personalets opgaver bestod alene af at tilberede maden, modtage råvarer, lagerstyring og rengøring
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at lovbemærkningerne til bestemmelsen anfører, at det i vurderingen af, om der er tale om et ubemandet selvbetjeningsmiljø, skal tillægges vægt, hvorvidt der er fysisk personale til stede, og hvad personalets funktion er. Hvis det fysisk tilstedeværende personales arbejdsfunktioner ikke består i at modtage betaling for en vare og/eller tjenesteydelse, kan løsningen være omfattet af undtagelsen om ubemandede selvbetjeningsmiljøer, hvis salgsdelen som udgangspunkt kan fungere uden personlig betjening. Undtagelsen om ubemandede selvbetjeningsmiljøer skal fortolkes indskrænkende.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at ”salgsdelen” udgør processen, hvorunder forbrugeren (betaleren) angiver, hvilket/hvilke produkt(er) og/eller tjenesteydelse(r), vedkommende ønsker at købe, hvorefter forbrugerens betaling til den erhvervsdrivende (betalingsmodtageren) sker i umiddelbar forlængelse heraf.
Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at en arbejdsopgave, hvorved det fysisk tilstedeværende personale udleverede bestillingen til rette modtager, blev udført efter selve salget, hvilket betød, at den personlige kontakt, der lå i arbejdsopgaven, ikke havde tilknytning til salgsdelen, da denne ville være overstået, når udleveringen af maden fandt sted.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at følgende forudsætninger skal gøre sig gældende i restauranterne, såfremt salgsdelen skal anses for som udgangspunkt at kunne fungere uden personlig betjening:
- Det fysisk tilstedeværende personale kan ikke udføre arbejdsopgaver med en direkte tilknytning til salgsdelen i restauranterne, dvs. at
a. kunderne udelukkende kan aflægge deres bestilling og betaling til restauranternes selvbetjeningskiosker
b. personalet bistår ikke kunderne med vejledning om salgsdelen i forbindelse med kundernes bestilling og betaling til selvbetjeningskioskerne, herunder vejledning i hvordan bestilling og betaling udføres korrekt - Det fysisk tilstedeværende personale kan ikke udføre arbejdsopgaver, der består i at kontrollere, om kunderne har forestået salgsdelen på selvbetjeningskioskerne korrekt, herunder om betalingen fx er gennemført, eller om det betalte beløb stemmer overens med den bestilling, som personalet udleverer til kunden.
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der ville være tale om et ubemandet selvbetjeningsmiljø, hvis ovenstående forudsætninger gjorde sig gældende, idet det fysisk tilstedeværende personale herefter ikke ville varetage funktioner, der indebar en personlig kontakt til kunderne i forbindelse med salgsdelen.
Den påtænkte løsning måtte derfor anses for omfattet af undtagelsen til kontantreglen i betalingslovens § 81, stk. 2, hvis de oplistede forudsætninger gjorde sig gældende i forbindelse med salgsdelen i restauranterne.