Afgørelse

Sagsnummer
24/05800

Lovgivning

  • Aftaleloven
  • Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
  • Kreditaftaleloven

Forbudt at opkræve gebyr ved førtidig indfrielse af variabelt forrentede lån

En bank havde i to år i strid med kreditaftaleloven opkrævet gebyrer fra forbrugere, der valgte at indfri deres variabelt forrentede lån i banken før tid. Forbrugerne havde dermed krav på tilbagebetaling af gebyret.

Forbrugerombudsmanden modtog en henvendelse fra en forbruger, der af sin bank var blevet opkrævet 250 kr. i gebyr for at have indfriet et forbrugslån før tid.

Ifølge kreditaftalelovens § 26, stk. 1, har en forbruger til enhver tid ret til helt eller delvist at indfri sine forpligtelser i henhold til en kreditaftale.

Kreditgiver har kun ret til en kompensation i tilfælde af førtidig indfrielse af fast forrentede lån. Adgangen til kompensation er i øvrigt begrænset til omkostninger, der er direkte forbundet med den førtidige tilbagebetaling og skal leve op til nogle nærmere kriterier om rimelighed og objektivitet, jf. kreditaftalelovens § 26, stk. 2.

Kreditaftaleloven giver således forbrugere ret til at tilbagebetale lån før tid, og kreditgivere kan som udgangspunkt ikke kræve betaling, hvis forbrugerne udnytter denne ret. Kun hvis der er tale om lån med fast rente, giver loven en begrænset mulighed for at opkræve en mindre kompensation for omkostninger forbundet med tilbagebetalingen.

I perioden 1. april 2022 til 15. marts 2024 var 2.001 kunder hos banken uretmæssigt blevet opkrævet 250 kr. i gebyr for at indfri deres lån før tid. Det drejede sig om tre af bankens låneprodukter, som alle var variabelt forrentede lån, hvorfor gebyret ikke var omfattet af undtagelsen i stk. 2.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at bankens opkrævning af gebyret var i strid med kreditaftaleloven og dermed ulovligt. Forbrugerombudsmanden fastslog samtidig, at forbrugere, der havde betalt gebyret, havde krav på tilbagebetaling.

Forbrugerombudsmanden fandt desuden anledning til at bemærke, at gebyret herudover kunne være i strid med aftaleloven og forbrugeraftale-loven. Det skyldtes bankens manglende oplysning om gebyrets eksistens, før låneaftalerne blev indgået.

Banken meddelte Forbrugerombudsmanden, at den agtede at tilbagebetale de opkrævede gebyrer til kunderne. Banken havde desuden fjernet gebyret fra sin prisliste over gebyrer for serviceydelser pr. 1. maj 2024, som følge af Forbrugerombudsmandens høringsbrev.