Afgørelse
Sagsnummer
24/04904
Lovgivning
- Lov om juridisk raadgivning
Sager om virksomheder, der tilbød bistand til at indhente flykompensation
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2022 fire virksomheder, der tilbød forbrugere bistand med at indhente flykompensation fra flyselskaber. I to af sagerne er der sket henholdsvis påtaleopgivelse og tiltalefrafald.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomhederne for at have overtrådt lov om juridisk rådgivning, da de havde beregnet salæret som en andel af den opnåede kompensation og modtaget betroede midler på vegne af forbrugerne. Forbuddet mod resultatafhængigt salær blev i mellemtiden ophævet pr. 1. januar 2024.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedernes hovedydelse bestod i at yde juridisk rådgivning til forbrugere, da virksomhedernes aktiviteter bestod i at fastslå, om forbrugerne havde et krav på udbetaling af kompensation i henhold til reglerne i en EU-forordning, varetage korrespondancen med flyselskabet på vegne af forbrugerne og rådgive om eventuelle retlige skridt.
Virksomhederne var derimod af den opfattelse, at de ydede erhvervsmæssig inddrivelse af fordringer for andre i henhold til reglerne i inkassoloven, og at de derfor var undtaget fra lov om juridisk rådgivning. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse udgør inkassoloven imidlertid ikke en undtagelse til lov om juridisk rådgivning, og begge love kan derfor finde anvendelse, hvis en inkassovirksomhed også yder juridisk rådgivning til forbrugere.
Anklagemyndigheden påtaleopgav senere den ene sag, da selskabet blev opløst. I en anden sag gav anklagemyndigheden virksomheden et tiltalefrafald, hvilket betyder, at anklagemyndigheden anså virksomheden som skyldig, men at anklagemyndigheden ud fra sagens samlede omstændigheder vurderede, at de omkostninger og den tid, det ville kræve at gennemføre en retssag, ikke stod i rimeligt forhold til den straf, de forventede, at virksomheden ville kunne blive idømt.
De to øvrige sager verserede ved udgangen af 2025 fortsat ved domstolene.