Afgørelse
Sagsnummer
24/05002
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
- 8, stk. 2
- 9
- Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
- 4
Alarmselskab vedtog udenretlig bøde for uanmodet telefonsalg og vildledende markedsføring
Et alarmselskab vedtog en bøde på 635.000 kroner for at have overtrådt reglerne om uanmodet telefonsalg og vildledende markedsføring.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i april 2021 et alarmselskab for fjerde gang. Politianmeldelsen vedrørte uanmodede telefoniske henvendelser til 57 forbrugere og to erhvervsdrivende i perioden 2019-2021. Forbrugerne havde ikke givet samtykke til opkaldene fra alarmselskabet. Nogle af forbrugerne havde efter første opkald frabedt sig at blive kontaktet af alarmselskabet, men blev det alligevel. Derfor var opkaldene i strid med forbuddet om uanmodet telefonisk henvendelse, jf. forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1.
Herudover havde alarmselskabet i to annoncer på sociale medier og under telefonsamtalerne med ni af forbrugerne givet vildledende oplysninger. Alarmselskabet havde bl.a. herigennem givet forbrugere et fejlagtigt indtryk af, at der for tiden var mange indbrud i deres område eller oplyst, at forbrugerne havde vundet en præmie i form af en gratis oprettelse af et alarmsystem, selvom forbrugerne ikke var blevet udtrukket som vindere af en konkurrence, og forbrugerne skulle indgå en løbende abonnementsaftale med alarmselskabet for at få ”præmien”.
Endelig havde alarmselskabet via sin hjemmeside tilbudt forbrugere en ”gratis” alarmtest. Forbrugerombudsmanden vurderede, at formålet med alarmtesten udelukkende havde været at indhente forbrugernes samtykke til at modtage sms’er og blive ringet op med henblik på salg. Derfor var alarmtesten ikke gratis, da forbrugerne måtte betale med data og afgive samtykke. Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at der var tale om vildledende markedsføring.
Alarmselskabet blev politianmeldt for at have overtrådt forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, samt markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8 og til dels § 9, jf. bilag 1 til markedsføringsloven punkt 31.
Alarmselskabet havde tre gange tidligere vedtaget en udenretlig bøde på henholdsvis 350.000 kr. i august 2019, 10.000 kr. i maj 2019 og 60.000 kr. i april 2020 for henholdsvis uanmodede telefoniske henvendelser til 42 forbrugere og vildledende oplysninger i en husstandsomdelt reklame, uanmodede mails til 34 forbrugere og uanmodede henvendelser til fire forbrugere og vildledning under samtalen med en forbruger. Ved fastsættelse af bødens størrelse var der således dels tale om tillægsstraf efter straffelovens § 89, stk. 1, og dels tale om gentagelse efter straffelovens § 84, stk. 1.
Alarmselskabet vedtog en udenretlig bøde på 635.000 kr. for de uanmodede opkald og vildledningen.