Afgørelse
Sagsnummer
24/05018
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
Flyselskab idømt bøde på 1 million kroner for vildledende e-mail
Københavns Byret idømte et flyselskab en bøde på 1 million kroner for vildledende markedsføring, fordi en e-mail udsendt under coronakrisen til over 18.000 forbrugere var egnet til at få forbrugerne til at tro, at deres fly var aflyst.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2022 et flyselskab efter at have modtaget flere klager. Mange forbrugere havde som følge af en e-mail fra flyselskabet under coronakrisen teknisk set selv aflyst deres rejse og anmodet om pengene retur i den tro, at flyselskabet allerede havde aflyst deres fly.
I den pågældende e-mail stod der, at der var sket ændringer i flyplanerne grundet den aktuelle situation, og at forbrugerne havde nogle muligheder. Man kunne vælge at ombooke sin rejse til en ny dato eller få et værdibevis til senere brug hos flyselskabet. Til sidst var der et link, hvor man kunne læse mere om de forskellige muligheder, herunder anmode om at få sine penge retur. Det var formuleret sådan, at forbrugerne kunne tro, at deres fly var aflyst, og at de derfor skulle vælge en af de oplistede muligheder.
Flyselskabet oplyste, at 901 af de forbrugere, som havde fået e-mailen, aflyste deres fly og anmode om at få pengene retur efter de gældende regler. Flyselskabet havde dog ikke aflyst de pågældende flyafgange endnu. Da forbrugerne derfor teknisk set selv aflyste rejsen, var flyselskabet ikke ifølge reglerne forpligtet til at refundere den fulde billetpris, og forbrugerne fik derfor kun en lille del i form af skatter og afgifter refunderet, hvis de havde en almindelig ikke-refunderbar billet.
Retten vurderede, at teksten i e-mailen var vildledende. Retten lagde vægt på de konkrete formuleringer i e-mailen og konkluderede, at dens sprogbrug og struktur var klart egnet til at give modtageren det indtryk, at den pågældendes flyrejse var aflyst.
Retten tog ved bødeudmålingen udgangspunkt i en beregning af flyselskabets mulige økonomiske gevinst, der var skønnet til 1,8 millioner kroner ud fra værdien for flyselskabet i, at de 901 kunder selv aflyste deres rejse. Retten lagde også vægt på, at e-mailen var sendt til et stort antal kunder, og at flyselskabet havde en økonomisk interesse i, at kunderne enten aflyste selv, ombookede eller fik et værdibevis. Retten lagde i formildende retning vægt på, at flyselskabet havde refunderet den fulde billetpris til nogle af kunderne samt den lange sagsbehandlingstid.
Retten fandt, at bøden til flyselskabet efter en samlet vurdering af overtrædelsens grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst, skulle fastsættes til 1 million kroner. Den tilsigtede skærpelse i den nye bødemodel, der blev indført med virkning fra januar 2022, fandt ikke anvendelse på forholdene i sagen, som var begået før denne dato.
Københavns Byrets sagsnummer var SS 1-20378/2023.