Afgørelse

Sagsnummer
24/05513

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 8, stk. 2

Indskærpelse for vildledende markedsføring af sundhedsabonnementers dækningsvilkår ved angst og depression

Forbrugerombudsmanden indskærpede forbuddet mod vildledning over for en virksomhed, der på sin hjemmeside markedsførte sundhedsabonnementer med adgang til psykologhjælp i tilfælde, der ikke var omfattet af sundhedsabonnementet.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over en virksomhed, der udbød sundhedsabonnementer. Virksomheden havde to forskellige udsagn på sin hjemmeside, der gav indtryk af, at sundhedsabonnementerne dækkede psykologhjælp ved angst og depression.

På hjemmesiden stod der: ”Du kan få psykologhjælp, hvis du finder dig i en kompliceret følelsesmæssig situation, såsom angst, depression, stress eller sorg.” Et andet sted stod der i en sammenhæng, hvor virksomheden reklamerede for, at man med sundhedsabonnementet hurtigt kunne få tid hos en psykolog: ”Derudover er der ved henvisning fra læge stadig en egenbetaling og typisk meget lang ventetid, særligt ved depression og angst, hvor du skal vente op mod et år.”

I vilkårene for sundhedsabonnementet fremgik det derimod, at produktet ikke dækkede personer med angst eller depression.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at begge udsagn var egnet til at vildlede forbrugerne og indskærpede derfor markedsføringslovens forbud mod vildledende handlinger i § 5 over for virksomheden.

Virksomheden fjernede udsagnene fra hjemmesiden og tilbød at betale abonnementsbetalingerne tilbage til fem kunder, der havde fået afslag på dækning på grund af angst eller depression.