Afgørelse

Sagsnummer
24/05525

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Bøde på 3 millioner kroner for vildledende markedsføring af rabatter på forsikringsaftaler

Et energiselskab vedtog et bødeforelæg på 3 millioner kroner for vildledende markedsføring af rabatter på samleforsikringer hos deres samarbejdspartner.

Energiselskabet havde indgået en samarbejdsaftale med et forsikringsselskab om, at deres elkunder kunne opnå en fordel på henholdsvis 11 % og 15 % i rabat ved at samle deres forsikringer hos forsikringsselskabet. Energiselskabet reklamerede med tilbuddet på deres hjemmeside.

Imidlertid undlod energiselskabet at oplyse, at forsikringsselskabet samtidig tilbød alle kunder en rabat på henholdsvis 8 % og 12 % ved at samle deres forsikringer hos dem. Derved udgjorde rabatten, som energiselskabet via samarbejdsaftalen tilbød deres kunder, reelt kun 3 %.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var egnet til at vildlede forbrugerne ved at give dem et fejlagtigt indtryk af, at de ved at være kunder hos energiselskabet kunne opnå en stor rabat på deres forsikringer. Den reelle rabat var dog væsentligt mindre, idet forsikringsselskabet også gav store rabatter til forbrugere, der ikke var kunder hos energiselskabet.

Forbrugerombudsmanden valgte på denne baggrund at politianmelde energiselskabet for at have overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud i §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8. Energiselskabet valgte at vedtage en bøde på 3 millioner kroner.

Bøden er beregnet efter den nye bødemodel i markedsføringsloven gældende fra 1. januar 2022, som har til formål at skærpe bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Der lægges i højere grad end tidligere vægt på virksomhedens omsætning.