Afgørelse

Sagsnummer
24/05559

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • 8, stk. 2

Virksomheder kunne ikke lovligt markedsføre stegepander med udsagn om, at stegepanderne var frie for PFOA

Forbrugerombudsmanden vurderede, at to virksomheder ikke lovligt kunne markedsføre deres stegepander som frie for fluorstoffet PFOA, da stoffet generelt er forbudt i stegepander, og derfor ikke er en miljømæssig fordel, som er relevant at fremhæve i markedsføringen.

Forbrugerombudsmanden modtog i 2022 en henvendelse fra Forbrugerrådet TÆNK om, at otte virksomheder markedsførte deres stegepander som frie for fluorstoffet PFOA. En virksomhed benyttede desuden også udsagn om, at deres stegepander var fri for stoffet PFOS.

Både PFOA og PFOS er forbudte stoffer i forbrugerprodukter efter forordning (EU) 2019/1021 af 20. juni 2019 om persistente organiske miljøgifte (POP-forordningen).

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forhold eller krav, der følger af lovgivningen, ikke må benyttes selvstændigt i markedsføringen, da det ikke er en fordel ift. til andre lignende produkter.

Forbrugerombudsmanden tog en sag op over for to af virksomhederne, der fortsatte markedsføringen med udsagnene, efter Forbrugerrådet TÆNK havde kontaktet dem.

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagerne med at indskærpe markedsføringslovens vildledningsforbud i §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, overfor de to virksomheder.

De resterende seks virksomheder, der havde fjernet markedsføringen efter Forbrugerrådet TÆNKs henvendelse, blev orienteret om lovgivningen. 

Syv ud af de otte virksomheder har nu fjernet den vildledende markedsføring på deres hjemmesider og produkter. Den sidste virksomhed har fjernet den vildledende markedsføring på deres hjemmeside og oplyst, at markedsføringen på deres produkter vil blive fjernet.