Afgørelse

Sagsnummer
24/05757

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Indskærpelse for vildledende markedsføring af forsikring for barns kritisk sygdom

Forbrugerombudsmanden indskærpede forbuddet mod vildledning over for et forsikringsselskab, som på sin hjemmeside gav det fejlagtige indtryk, at familien frit kunne råde over den udbetalte forsikringssum ved et barns kritiske sygdom.

Et forsikringsselskab udbød en forsikring for barns kritisk sygdom. På selskabets hjemmeside fremgik, at familien ville få forsikringssummen udbetalt, så det kunne give luft i budgettet og råd til fx ferie eller orlov for forældrene under barnets kritiske sygdom. Teksten lød som følger:

”Du får udbetaling ved kritisk sygdom, som hjælper jer med at kunne prioritere tiden rigtigt. Der skal være tid til at være sammen, hvis dit barn bliver alvorligt syg. I kan få luft i budgettet til ekstra behandling, hjælpemidler, ferieophold eller orlov fra arbejdet.”

I tilfælde af en dækningsberettiget diagnose ville det forsikrede barn i henhold til forsikringsbetingelserne få forsikringssummen på 100.000 kr. Det følger imidlertid af regler for værgemål, at umyndiges formue over 75.000 kr. skal sættes i forvaltningsafdeling knyttet til et pengeinstitut godkendt af justitsministeren – en såkaldt forvaltningskonto. Pengene var derfor ikke til forældrenes umiddelbare disposition. For at kunne bruge af forsikringssummen skulle forældre (eller værge) søge om udbetalinger til brug for barnet.

På baggrund af en klage blev Forbrugerombudsmanden opmærksom på sagen. Forbrugerombudsmanden vurderede, at en gennemsnitsforbruger ikke kan antages at kende nærmere til reglerne om værgemål. På den baggrund var markedsføringen vildledende, da den var egnet til at give den fejlagtige opfattelse, at forsikringssummen var til fri disposition for det syge barns forældre. Markedsføringen var derfor i strid medvildledningsforbuddene i markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8, som Forbrugerombudsmanden indskærpede over for forsikringsselskabet.

På baggrund af indskærpelsen ændrede forsikringsselskabet de relevante tekster i sin markedsføring.