Afgørelse

Sagsnummer
24/05841

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 3, stk. 1
  • 4
  • Aftaleloven
  • § 36
  • § 38 b
  • § 38 c
  • Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
  • 8

Et elselskab opkrævede et ulovligt gebyr af forbrugerne for forbrugernes opsigelse af deres elaftale

Forbrugerombudsmanden vurderede, at et elselskabs vilkår om opkrævning af et gebyr på 1.200 kr. for forbrugernes opsigelse af deres elaftale var et urimeligt aftalevilkår. Forbrugerombudsmanden vurderede på den baggrund, at aftalevilkårets anvendelse var i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger over, at et elselskab havde opkrævet et gebyr på 1.200 kr. for forbrugerens opsigelse af sin fastpriselektricitetsleveringskontrakt med elselskabet i aftalens bindingsperiode. En fastpriselektricitetsleveringskontrakt er en kontrakt om af levering af elektricitet, hvor elprisen er fast.

Elselskabets forretningsbetingelser indeholdt et aftalevilkår, der fastslog, at elselskabet kunne opkræve forbrugeren et gebyr på 1.200 kr., såfremt forbrugeren opsagde sin elaftale med elselskabet før bindingsperioden udløb.

Det har siden 1. juli 2021 været ulovligt at opkræve et skifterelateret gebyr af en forbruger for forbrugerens opsigelse af en variabel elaftale, som er en elaftale, hvor prisen for strøm ikke er fast. Ifølge elleveringsbekendtgørelsens regler, kan et elselskab kun opkræve et såkaldt skifterelateret gebyr, hvis forbrugeren har opsagt en fastpriselektricitetsleveringskontrakt før kontraktens udløb, og under nærmere angivne omstændigheder.

Ifølge elleveringsbekendtgørelsen kan et elselskab kun opkræve et skifterelateret gebyr af en forbruger for opsigelse af en fastpriselektricitetsleveringskontrakt, hvis 1) gebyret er en del af kontrakten, 2) elselskabet har informeret tydeligt om gebyret, inden kontraktens indgåelse, og 3) gebyret er forholdsmæssigt og ikke overstiger det direkte økonomiske tab for elselskabet som følge af opsigelsen af kontrakten.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at et fast standardiseret gebyr på 1.200 kr. som udgangspunkt var urimeligt og uforholdsmæssigt og oversteg det direkte økonomiske tab, som elselskabet ville lide som følge af forbrugernes opsigelse af deres elaftale. Vilkåret var derfor et urimeligt aftalevilkår i strid med aftalelovens §§ 36 og 38 c og elleveringsbekendtgørelsens regler om skifterelaterede gebyrer.

Det var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse uden betydning for vurderingen, at elselskabets tab i nogen tilfælde eller som gennemsnit ville være 1.200 kr. Det skyldes, at anvendelse af vilkår om opkrævning af et fast standardiseret opsigelsesgebyr, der på forhånd fastsætter størrelsen af forbrugernes erstatningsansvar, uanset virksomhedens reelle tab, efter Forbrugerombudsmandens opfattelse må betragtes som usædvanlige, ligesom sådanne vilkår som udgangspunkt stiller forbrugerne væsentligt ringere end sædvanlige erstatningsretlige grundsætninger.

På den baggrund var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at anvendelse af vilkåret var i strid god markedsføringsskik og god erhvervsskik efter markedsføringslovens §§ 3 og 4, ligesom det ugyldige vilkår vil skulle tilsidesættes helt og ikke har nogen virkning over for de berørte forbrugere.

Det var i øvrigt Forbrugerombudsmandens vurdering, at elselskabet ikke på en tilstrækkelig klar og forståelig måde havde oplyst forbrugerne om vilkåret. Vilkåret var ikke i forbindelse med aftaleindgåelsen blevet særligt fremhævet over for forbrugerne. Elselskabet havde derfor også tilsidesat sin oplysningspligt efter reglerne i forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen. Konsekvensen heraf er, at vilkåret ikke kan anses for vedtaget, og at de berørte forbrugere derfor ikke er forpligtet til at betale gebyret.

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at orientere Ankenævnet på Energiområdet om sin vurdering i sagen.