Afgørelse

Sagsnummer
24/05951

Lovgivning

  • Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
  • 8
  • 11
  • 12
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • 3, stk. 1
  • 4

Vildledende markedsføring af elaftaler i en detailbutik

Forbrugerombudsmanden vurderede, at et elselskab i samarbejde med en detailvirksomhed havde vildledt forbrugerne. Forbrugerne fik tilbudt en rabat på et produkt i detailbutikken, fordi de var kunde hos elselskabet. Sælgerne i detailbutikken havde dog ikke oplyst forbrugerne om, at en accept af rabatten betød, at forbrugerne fik ændret deres nuværende elaftale hos elselskabet.

Forbrugerombudsmanden modtog to klager fra forbrugere over en detailvirksomheds markedsføring og aftaleindgåelse på vegne af et elselskab i en detailbutik. Ifølge forbrugerne tilbød detailbutikkens sælger en rabat på køb af et produkt i butikken, fordi de var kunde hos elselskabet. Forbrugerne accepterede rabatten på produktet og efterfølgende blev deres elaftale hos elselskabet ændret, hvilket sælgeren i detailbutikken ikke havde gjort klart for forbrugerne, da sælgeren tilbød rabatten.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at detailvirksomheden i forening med elselskabet havde anvendt vildledende markedsføring over for de forbrugere ved markedsføring af elselskabets elaftaler i detailbutikken. Forbrugerombudsmanden indskærperede derfor markedsføringslovens § 5, stk. 1og § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8, stk. 1, over for detailvirksomheden og elselskabet.

Det var endvidere Forbrugerombudsmandens vurdering, at detailvirksomheden i forening med elselskabet ikke havde iagttaget forbrugeraftalelovens oplysningspligt og ikke havde gjort det klart for forbrugerne, at de indgik en aftale med en betalingsforpligtelse. Forbrugerombudsmanden indskærperede derfor forbrugeraftalelovens § 8, § 11 og § 12 over for detailvirksomheden og elselskabet.

Forbrugerombudsmanden bemærkede over for detailvirksomheden, at det kan være svært at sikre, at forbrugerne får de nødvendige oplysninger for at vurdere, om det vil være i forbrugerens interesse at få ændret sin elaftale, når elaftalen indgås i forbindelse med køb af et andet produkt, og hvor der tilbydes en rabat på dette produkt. Dertil kommer, at forbrugerne kan være under et vist pres til at tage en hurtig beslutning, hvis der er andre forbrugere, der står i kø for at betale for produkter. 

Det var derfor Forbrugerombudsmandens umiddelbare opfattelse, at det er i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik, at sælge el på en måde, hvor forbrugeren bliver tilbudt en rabat på et produkt mod straks at indgå en ny elaftale under omstændigheder, hvor forbrugeren ikke har mulighed for at undersøge, hvorvidt aftalen er i forbrugerens interesse.