Afgørelse

Sagsnummer
24/06104

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet over for smykkevirksomhed i sag om rabatkoder

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var i strid med vildledningsforbuddet, at en smykkevirksomhed annoncerede med tidsbegrænsede rabatkoder på sin Facebook-side, som gjaldt i længere tid, end den i annoncen oplyste periode.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at der på virksomhedens Facebook-side var en annonce med en rabatkode, som var aktiv i længere tid end den i annoncen oplyste periode. Efter nærmere undersøgelser konstaterede Forbrugerombudsmanden, at det ikke blot gjaldt for en enkelt annonce, men en række af virksomhedens annoncer på Facebook. Tilbuddene kunne derfor reelt indløses efter den oplyste tidsbegrænsning.

Smykkevirksomheden oplyste over for Forbrugerombudsmanden, at der var tale om en systemfejl, som medførte, at tidsfristerne på de pågældende annoncer ikke udløb.

Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må vildlede forbrugerne. Der kan eksempelvis være tale om vildledning, hvis en annonce giver forbrugere indtryk af, at der er særlige fordele knyttet til produktet, men hvor en nærmere gennemlæsning af annoncen viser, at dette ikke er tilfældet. Dertil må en erhvervsdrivende ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger, eller i øvrigt præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det fremgår af lovbemærkningerne til § 6, at hvis der er knyttet betingelser til et tilbud, herunder tidmæssige begrænsninger ved tilbuddet, vil dette som udgangspunkt være en væsentlig oplysning.

Efter Forbrugerombudsmandens vurdering var annoncerne i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 5 og 6, da annoncerne gav forbrugerne indtryk af, at tilbuddet udløb hurtigere end det egentlig gjorde, og at annoncerne derfor var egnede til at få forbrugerne til at træffe en beslutning, som de ikke ville have truffet, hvis de havde haft tilstrækkelig mulighed for og tid til at træffe en informeret beslutning. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for virksomheden.