Afgørelse
                    
                    
                
                    Sagsnummer
                    
                    25/01354
                
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 3, stk. 1
- 5
- 9
Annoncør og annonceplatform overtrådte markedsføringsloven med udsagn om kræft
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en annonce for radonmålinger kunne give det indtryk, at foretagelsen af et indeklimatjek i sig selv var tilstrækkeligt til at undgå kræft. Annonceplatformen, der bragte annoncen, havde et medansvar og havde også været med til at udarbejde annoncen.
Forbrugerombudsmanden havde modtaget en klage over en annonce på en hjemmeside, der markedsførte radonmålinger med udsagnet ”TJEK DIT INDEKLIMA & UNDGÅ KRÆFT”.
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne. Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med § 5, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.
Desuden følger det af § 9, sammenholdt med pkt. 17 i lovens bilag 1, at det ikke må hævdes i modstrid med sandheden, at et produkt kan helbrede sygdomme, funktionsforstyrrelser eller misdannelser.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var udsagnet ”TJEK DIT IN-DEKLIMA & UNDGÅ KRÆFT” formuleret som en definitiv påstand om ydelsens evne til at forebygge eller eliminere sygdomsrisiko. Det kunne efter Forbrugerombudsmandens vurdering give det indtryk, at foretagelsen af et indeklimatjek i sig selv var tilstrækkeligt til at undgå kræft.
Ifølge oplysninger fra Sundhedsstyrelsen kan radonpåvirkning udgøre en risiko for at få kræft, men det er kun en af flere faktorer. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne det ikke deraf konkluderes, at man helt kan undgå kræft ved at få tjekket sit indeklima.
Det er et krav efter markedsføringslovens § 13, at erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold. Da virksomhederne ikke kunne dokumentere rigtigheden af udsagnet, vurderede Forbrugerombudsmanden, at det var vildledende i strid med markedsføringslovens § 5, stk. 1, jf. § 13, samt § 9, sammenholdt med pkt. 17 i lovens bilag 1.
Det følger desuden af markedsføringslovens § 3, stk. 1, at erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Af lovbemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at den finder anvendelse på forhold vedrørende smag og anstændighed, og den beskytter f.eks. mod handelspraksis, der spiller på frygt eller ulykke.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnet også var i strid med god markedsføringsskik, idet udsagnet spillede på en frygt hos forbrugere for at få kræft, hvis de ikke fik foretaget et indeklimatjek.
Forbrugerombudsmanden bemærkede over for annonceplatformen, at de har et medansvar for den markedsføring, der gøres tilgængelig på deres hjemmeside, særligt når de også har udarbejdet den i samarbejde med annoncøren.
Annoncen blev fjernet straks efter, Forbrugerombudsmanden tog kontakt til virksomhederne, og Forbrugerombudsmanden foretog sig derfor ikke yderligere.
