Afgørelse
Sagsnummer
25/01571
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet over for bilimportør
Det var i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringsloven, at en virksomhed markedsførte en 8-årig serviceaktiveret garanti på to specifikke bilmodeller, da garantien ikke var tilgængelig i Danmark. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for virksomheden.
I marts 2024 begyndte en virksomhed at markedsføre to bilmodeller med en 8-årig serviceaktiveret garanti gennem pressemeddelelser, kampagnesider og i ét nyhedsbrev. Det gjorde virksomheden på baggrund af oplysninger fra bilproducenten om, at ordningen ville blive lanceret i Danmark. Efterfølgende blev virksomheden informeret om, at den 8-årige serviceaktiverede garanti alligevel ikke ville blive introduceret på det danske marked på daværende tidspunkt.
Efter Forbrugerombudsmandens vurdering havde virksomheden markedsført sig med urigtige oplysninger, der havde kunnet påvirke den økonomiske adfærd hos forbrugerne, hvilket er i strid med markedsføringslovens § 5.
Under behandlingen af sagen kunne Forbrugerombudsmanden konstatere, at virksomheden straks havde taget initiativ til at fjerne den vildledende markedsføring, da de blev opmærksomme på, at den 8-årige serviceaktiverede garanti ikke ville komme til Danmark alligevel.
Derudover forsøgte virksomheden at imødekomme en række af de købere, som potentielt kunne have lagt vægt på den 8-årige serviceaktiverede garanti i deres købsbeslutning, ved at tilbyde dem en serviceaktiveret garanti svarende til betingelserne for den markedsførte 8-årige serviceaktiverede garanti.
Forbrugerombudsmanden afsluttede derfor sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 5 overfor virksomheden.