Afgørelse

Sagsnummer
25/03203

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • 13

En virksomhed kunne lovligt bruge udsagnet ”48 % mindre CO2 end 500 gram af 100 % hakket oksekød fra dansk kalv og malkekvæg” i markedsføringen af et fødevareprodukt

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ville være lovligt at markedsføre et fødevareprodukt bestående af 50 % kød og 50 % grønt med udsagnet ”48 % mindre CO2 end 500 gram af 100 % hakket oksekød fra dansk kalv og malkekvæg”

En virksomhed havde anmodet Forbrugerombudsmanden om en bindende forhåndsbesked vedrørende markedsføring af et fødevareprodukt bestående af 50 % kød og 50 % grønt med udsagnet: ”48 % mindre CO2 end 500 gram af 100 % hakket oksekød fra dansk kalv og malkekvæg”. 

I forhåndsbeskeden havde virksomheden overordnet beskrevet LCA-modellen til beregning af produktets CO2-udledning og oplyst, at LCA-modellen følger internationale ISO-standarder og var verificeret af et uafhængigt reviewteam. 

Ved vurderingen af, hvorvidt udsagnet var lovligt, lagde Forbrugerombudsmanden til grund, at virksomhedens beregninger af CO2-udledningen på både kombinationsproduktet med 50 % kød og 50 % grønt og sammenligningsproduktet med 100 % hakket kød, var korrekte. Forbrugerombudsmanden lagde desuden til grund, at beregningerne var sammenlignelige med hinanden for så vidt angår beregningsmetode mm, samt at ”hakket oksekød fra dansk kalv og malkekvæg” er en relevant sammenligning. 

På den baggrund fandt Forbrugerombudsmanden, at virksomheden lovligt kunne anvende udsagnet i markedsføringen af produktet. 

Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i Markedsføringsloven §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8. Forbrugerombudsmanden henviste desuden til dokumentationskravet i markedsføringslovens § 13.