Afgørelse
Sagsnummer
25/04908
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 11
Forbrugerombudsmanden indskærpede regler om markedsføring af alkohol over for handelsforening
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en handelsforening var omfattet af markedsføringslovens regler og havde henvendt sig til børn i et opslag med omtale af og henvisninger til alkohol på et socialt medie.
Forbrugerombudsmanden behandlede på baggrund af en klage fra Alkoholreklamenævnet en sag vedrørende en handelsforenings handelspraksis på et socialt medie.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at handelsforeningen var at betragte som erhvervsdrivende, og skulle overholde markedsføringslovens regler, herunder også de særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden lagde i sin vurdering vægt på, at foreningen var en samling af lokale erhvervsdrivende, med det fælles formål at fremme erhvervsaktivitet i lokalområdet.
Handelsforeningens havde i et opslag på det sociale medie, inviteret børn og unge i alderen 6-13 år til at deltage i en parade i forbindelse med en af foreningens festivaler. Festivalen var navngivet efter en alkoholholdig drik.
Opslaget var ledsaget af et billede, hvorpå der blandt andet var børn og festivalens logo. Festivalens logo indeholdt et vinglas, hvilket efter Forbrugerombudsmandens opfattelse udgjorde en henvisning til alkohol.
Ifølge markedsføringslovens § 11, stk. 2, må markedsføring, der retter sig mod børn og unge under 18 år, ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år. Markedsføringslovens § 11, stk. 2, indeholder således et generelt forbud mod markedsføring af bl.a. alkohol, når markedsføring er rettet mod børn og unge, og det gælder, uanset om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel i markedsføringen.
Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at festivalens logo og navn henviste til og omtalte alkohol. Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at opslaget rettede sig mod børn og unge ved at billedet viste børn, og opstillede kriterier for deltagelse, herunder alder. Teksten med de opstillede kriterier var endvidere rettet direkte mod de deltagende børn, idet der bl.a. stod: ”Det kræver at du: - Er mellem 6-13 år, - Har en fin/pæn kjole eller skjorte og bukser på […]”.
Forbrugerombudsmanden indskærpede på den baggrund forbuddet i markedsføringslovens § 11, stk. 2 over for handelsforeningen.