Afgørelse

Sagsnummer
FO-24/06651

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 3, stk. 1

Teleselskabs reklamefilm spillede på frygt

Et teleselskabs reklamefilm spillede på en frygt hos kvinder for at gå alene hjem i mørket. Forbrugerombudsmanden vurderede, at reklamefilmen var i strid med god markedsføringsskik.

Et teleselskab slog i januar 2024 en reklamefilm op på Instagram. Reklamefilmen var også tilgængelig på teleselskabets hjemmeside, Facebook, YouTube, TikTok og Snapchat. Den blev også vist i en række biografer.

Reklamefilmen følger en ung kvinde, som virker bange for at gå alene hjem i mørket. Kvinden ringer derfor op til en veninde og beder hende om at holde hende med selskab på turen. Undervejs i filmen føler kvinden sig angiveligt i fare, da hun hører en pludselig lyd, som giver hende et skræmt ansigtsudtryk, og hun vender sig om og kigger bekymret rundt. Stemningen ændrer sig, da kvinden når sin hoveddør. Hun smiler og siger farvel til veninden, hvorefter hun låser sig ind ad sin hoveddør. Filmen afsluttes med teksten ”Hvem taler du med på vej hjem?” efterfulgt af ”Et godt netværk er tryghed”.

Det følger markedsføringslovens § 3, stk. 1, at erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Af lovbemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at den finder anvendelse på forhold vedrørende smag og anstændighed, og den beskytter fx mod handelspraksis, der spiller på frygt eller ulykke.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at reklamefilmen på grund af den utryghedsskabende handling, som understøttes af en utryg stemning, der skabes af mørke billeder og dystre lydeffekter, spillede på en frygt hos kvinder for at gå alene hjem i mørket. Reklamefilmen var derfor i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.

Teleselskabet oplyste, at det ikke var intentionen med reklamefilmen at spille på frygt, og at de havde fjernet den fra de steder, den fortsat var tilgængelig