Afgørelse
Sagsnummer
21/11454
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 11
Indehaver af eventbureau fik bøde for at vise billeder af alkohol i markedsføring på Instagram rettet mod unge
Indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed, der drev et eventbureau, betalte en bøde på 50.000 kr. for på Instagram at have vist billeder af og henvist til alkohol i markedsføring over for 16-17-årige.
Et eventbureau havde i fem opslag på sin Instagramprofil vist billeder af alkohol og henvist til alkohol i markedsføringen af fester.
Instagram-opslagene var ledsaget af billeder af både spiritus og anden alkohol, bl.a. billeder af Möet & Chandon Impérial Brut Champagne, Pinaq Rose tropical blend og 3kilos vodka. Et opslag indeholdt omtale af og henvisning til alkohol med teksten ”Festen er 16+, og baren er åben hele aftenen!”.
Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol. Det fremgår af lovbemærkningerne til markedsføringslovens § 11, stk. 2, at markedsføring af f.eks. alkoholiske drikkevarer dermed ikke må rette sig mod børn og unge, uanset hvilken form den antager. Bestemmelsen indeholder således et generelt forbud mod enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, og det gælder uanset, om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel til at sælge andre produkter.
Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at hele eventbureauets Instagramprofil rettede sig mod børn og unge under 18 år, blandt andet fordi der i profilens biografi stod: ”Vi garanterer DK’s fedeste fester (16+)”. Forbrugerombudsmanden lagde endvidere vægt på, at 15 procent af de danske brugere af Instagram i 2020 var 12-18 år gamle.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen på eventbureauets Instagramprofil var i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2, og politianmeldte derfor indehaveren af eventbureauet.
Indehaveren af eventbureauet vedtog en bøde på 50.000 kr.