Afgørelse

Sagsnummer
24/05756

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • 13

En energianlægsvirksomhed betalte bøde på 3,5 millioner kroner for vildledende udsagn om CO2-neutralitet og bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden politianmeldte energianlægsvirksomheden for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud. Virksomheden havde markedsført træpiller med udsagn om CO2-neutralitet og bæredygtighed.

Forbrugerombudsmanden modtog klager fra forbrugere over en energianlægsvirksomheds markedsføring af træpiller med grønne udsagn, herunder ”CO2-neutrale træpiller” og ”bæredygtige træpiller”. Herudover havde virksomheden anvendt en mærkat på emballagen af træpillerne med udsagnene ”et bæredygtigt valg” og ”CO2-neutral” samt en illustration af et grønt træ.

 

Markedsføringen fandt sted på emballagen af træpillerne, på virksomhedens egen hjemmeside, hos forhandlere samt på Facebook, herunder på virksomhedens profil og i en række annoncer.

 

Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene om CO2-neutralitet var egnede til at give forbrugerne det vildledende indtryk, at der slet ikke blev udledt CO2 ved fyring med træpillerne, eller i hvert fald at fyringen havde en mindre skadelig effekt på klimaet, end den reelt havde.

 

Herudover vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene om bæredygtighed var egnede til at give forbrugerne det vildledende indtryk, at træpillerne var bæredygtige, at fyring med træpillerne ikke påvirkede miljøet, herunder klimaet, negativt, eller i hvert fald at fyringen var mindre klima- og miljøbelastende, end det faktisk var tilfældet. Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at bæredygtighedsudsagnene var vildledende allerede grundet påvirkningen af klimaet ved fyringen.

 

Virksomheden havde oplyst til Forbrugerombudsmanden, at træpillerne blev markedsført som bæredygtige, fordi de opfyldte kravene til bæredygtighed i bekendtgørelse nr. 530 af 28. maj 2024 om bæredygtighed for besparelse af drivhusgas-emissioner for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål mv. Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke relevant at fremhæve miljøfordele, der følger af krav i lovgivningen. Markedsføringen var derfor også af denne grund vildledende, idet virksomheden begrundede markedsføringens bæredygtighedsudsagn herved.

 

På den baggrund besluttede Forbrugerombudsmanden i maj 2025 at politianmelde energianlægsvirksomheden for overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, ved i perioden fra juli 2022 til maj 2025 at have markedsført træpillerne med udsagn om CO2-neutralitet og bæredygtighed.

 

Energianlægsvirksomheden accepterede at betale en udenretlig bøde på 3,5 millioner kroner. Bødens størrelse blev fastsat efter en ny og skærpende bødemodel, der trådte i kraft den 1. januar 2022.