Afgørelse
Sagsnummer
24/05809
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 10
Virksomhed overtrådte spamforbuddet ved at sende e-mails til forbrugere, som havde frabedt sig yderligere markedsføring
Forbrugerombudsmanden indskærpede spamforbuddet over for en virksomhed, der havde sendt e-mails med markedsføring til forbrugere, som havde frabedt sig yderligere markedsføring fra virksomheden.
Forbrugerombudsmanden modtog klager fra fem forbrugere over, at forbrugerne havde modtaget direkte markedsføring via e-mail fra en virksomhed, som sælger tøj online, på trods af at forbrugerne flere gange havde frabedt sig yderligere markedsføring fra virksomheden.
Forbrugerne kunne dokumentere, at de flere gange hver især havde kontaktet virksomheden og frabedt sig markedsføring, men at virksomheden alligevel efterfølgende havde sendt e-mails med markedsføring til forbrugerne.
Da virksomheden ikke dokumenterede, at der på ny var indhentet gyldigt samtykke til markedsføring fra forbrugerne, efter at forbrugerne havde frabedt sig yderligere markedsføring, vurderede Forbrugerombudsmanden, at virksomhedens e-mails var uanmodede og i strid med spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1.
Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor spamforbuddet over for virksomheden.
Under behandlingen af sagen blev Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at virksomhedens praksis for at indhente af samtykke til markedsføring på egen hjemmeside også kunne være i strid med spamforbuddet. Det drejede sig om en funktion på virksomhedens hjemmeside, hvor man kunne tilmelde sig at få besked, når udsolgte varer kom tilbage på lager. Tilmeldingen foregik ved at indtaste sin e-mailadresse og efterfølgende klikke på en knap med teksten ”giv mig besked” i en pop-op på skærmen. Ved tilmeldingen fremgik et forhåndsafkrydset felt med teksten ”Opdater mig omkring produktnyheder”, som Forbrugerombudsmanden formodede angik tilmelding til markedsføring om produktnyheder, idet tilmelding til at få besked om den specifikke vares lagerstatus, burde ske alene ved at klikke ”giv mig besked”.
Forbrugerombudsmanden bemærkede over for virksomheden, at såfremt det forhåndsafkrydsede felt udgjorde et samtykke til at modtage elektronisk markedsføring om produktnyheder, var samtykket ikke gyldigt. Det skyldes, at et forhåndsafkrydset felt til at indhente af samtykke til markedsføring ikke lever op til kravene til et gyldigt samtykke efter markedsføringslovens § 2, nr. 14. Hvis virksomheden havde sendt markedsføring om produktnyheder til modtagere, som var blevet tilmeldt markedsføring via formularen, ville henvendelserne derfor være i strid med spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1.