Afgørelse
Sagsnummer
25/07197
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
Hjemmesider kunne lovligt benytte ikon med udsagnet ”Website der støtter klimaprojekter” under en række forudsætninger
En virksomhed anmodede – af to omgange – Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at anvende et logo med klimaudsagn på de af virksomhedens kunders hjemmesider, hvor der ved køb af klimakreditter er ydet støtte til klimaprojekter.
Den pågældende virksomhed oplyste, at den hjalp hjemmesider med at kvantificere CO2-belastningen fra brugen af hjemmesiden, hvorefter CO2-udledningen blev kompenseret gennem køb af klimakreditter. I den forbindelse anmodede virksomheden Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at anvende et logo med udsagnet ”CO2 ansvarlig website”.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det en væsentlig oplysning for forbrugerne at få at vide, hvis klimafortrinnet ved et produkt eller ydelse, der markedsføres ved brug af positive udsagn, skyldes (delvis) kompensation. Hvis ikke forbrugerne får denne oplysning i umiddelbar tilknytning til det positive udsagn, vil markedsføringen være egnet til at give forbrugerne det fejlagtige indtryk, at der er sket en CO2-reduktion ved det markedsførte produkt eller ydelse.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens ikon ikke lovligt kunne anvendes, allerede fordi ansvarligheden ikke nærmere blev forklaret. Herved fik forbrugerne ikke tilstrækkelig information til at kunne træffe en informeret købsbeslutning. Det ændrede ikke på vurderingen, at forbrugerne ved at klikke på logoet kunne få yderligere information omkring klimafortrinnet ved hjemmesiden.
På baggrund af den første vurdering anmodede virksomheden på ny Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at anvende et logo med udsagnet ”Website der støtter klimaprojekter”. Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnet lovligt kunne anvendes, forudsat at forbrugerne fik yderligere information om de pågældende klimaprojekter ved at klikke på et link. Det skulle være tydeligt for forbrugerne, at de ved tryk på linket kunne få yderligere information.
Endvidere fremgik der et træ i logoet, hvorfor Forbrugerombudsmanden bemærkede, at ikonet var egnet til at give forbrugerne det indtryk af, at det var træprojekter (skovrejsnings- eller skovbevarelsesprojekter), som den pågældende hjemmeside ydede støtte til. Træet kunne derfor alene anvendes lovligt som en del af ikonet, såfremt hjemmesiden faktisk støttede træprojekter.
Dertil var det en forudsætning for lovlighed, at hjemmesidens støtte var af en størrelse, der var relevant at fremhæve i markedsføringen.