Afgørelse
Sagsnummer
24/05922, 24/06341, 24/06340, 24/06342, 24/06343 og 24/06344
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 11
Influenter skulle overholde de særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en række influenter skulle overholde de særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge på deres sociale medier, idet f.eks. en ikke ubetydelig del af følgerne var under 18 år.
Markedsføringsloven indeholder en række særregler, som skal beskytte børn og unge, fordi de er sårbare forbrugere og ikke har de samme forudsætninger for at gennemskue en given markedsføring og er lettere at påvirke end voksne.
Efter at have modtaget klager og på baggrund af flere omtaler i pressen vurderede Forbrugerombudsmanden, at en række influenters erhvervsvirksomhed som influenter var rettet mod børn og unge under 18 år, og at alle opslag (billeder, videoer mv.) på deres sociale medier var rettet mod børn og unge under 18 år, medmindre influenterne sikrede, at denne målgruppe ikke kunne se opslaget.
Influenter der i sig selv særligt henvender sig til børn og unge
Influenter, hvis profiler retter sig mod børn og unge, skal altid overholde de særlige regler om børn og unge. Det følger af forarbejderne til markedsføringslovens § 3, stk. 2, at en erhvervsdrivendes handelspraksis f.eks. vil blive anset for at rette sig mod børn og unge, hvis den erhvervsdrivendes hjemmeside i sig selv eller markedsføringen af hjemmesiden eller centrale produkter fra hjemmesiden særligt henvender sig til børn og unge. Det er på den baggrund Forbrugerombudsmandens vurdering, at influenters profiler f.eks. er rettet mod børn og unge, hvis influenten i sig selv eller influentens opslag særligt henvender sig til børn og unge under 18 år.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at flere influenter særligt henvendte sig til børn og unge under 18 år.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at influenter, hvis opslag omhandlede gaming, og som primært spillede nogle af de mest populære spil blandt danske børn og unge under 18 år, særligt henvendte sig til børn og unge. På tidspunktet for vurderingen, drejede det sig bl.a. om Minecraft og Fortnite Det indgik bl.a. også i Forbrugerombudsmandens vurdering, at influenternes merchandise bl.a. bestod af skoleudstyr, legetøj og børnetøj. Da YouTube-kanaler og -videoer generelt er let tilgængelige og kan tilgås uden at have en YouTube-profil, vurderede Forbrugerombudsmanden, at der ikke alene kunne lægges vægt på andelen af abonnenter under 18 år ved vurderingen af om en YouTube-kanal var rettet mod børn og unge under 18 år. Det afgørende var, hvem der reelt så opslagene. Forbrugerombudsmanden lagde derfor afgørende vægt på, at influenterne særligt henvendte sig til børn og unge under 18 år.
Forbrugerombudsmanden vurderede også, at andre influenter, hvis opslag ikke omhandlede gaming, særligt henvendte sig til børn og unge.
De pågældende influenter var enige i, at de tidligere særligt havde henvendt sig til børn og unge, men oplyste, at influenten selv eller influentens følgere var blevet ældre, og at influentens indhold derfor ikke længere var rettet mod børn og unge under 18 år.
Forbrugerombudsmanden er enig i, at en influents målgruppe over tid, og f.eks. i takt med at influenten selv eller influentens følgere bliver ældre, kan ændre sig. Forbrugerombudsmanden vurderede dog, at de pågældende influenter fortsat særligt rettede sig mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden lagde navnlig vægt på, at flere af de nyere opslag på influenternes sociale medier fortsat særligt henvendte sig til børn og unge. Det indgik bl.a. også i vurderingen, at der var udgivet nyere børnebøger af/om influenterne, at influenterne havde deltaget på familiefestivaler og til ”meet ups”, hvor børn og unge kunne få taget billeder med influenten og få influentens autograf, at influenten fandtes som PEEPZ! figur, og/eller at influentens merchandisekollektion fortsat bl.a. bestod af skoleudstyr, legetøj og børnetøj.
Oplysningerne om andelen af abonnenter og følgere under 18 år indgik også i Forbrugerombudsmandens vurdering af, om influenterne særligt henvendte sig til børn og unge under 18 år. Det var dog Forbrugerombudsmandens vurdering, at det afgørende var, om børn og unge under 18 år så opslagene, og at indhold, der skal ses af forældre og børn sammen, også er rettet mod børn og derfor skal overholde de særregler, der gælder for markedsføring rettet mod børn og unge.
Influenter med en ”ikke ubetydelig del” følgere under 18 år
Det fremgår også af forarbejderne til markedsføringslovens § 3, stk. 2, at indholdet af en blog som udgangspunkt vil blive anset for rettet mod børn og unge, hvis bloggeren er under 18 år, eller en ikke ubetydelig del af bloggerens følger m.v. ligeledes er under 18 år. Influenter skal derfor også altid overholde reglerne, hvis en ”ikke ubetydelig del” af deres følgere er under 18 år. Forbrugerombudsmanden har tidligere vurderet, at 12 % følgere under 18 år var en ”ikke ubetydelig del”, og at en influents markedsføring derfor var rettet mod børn og unge. En profil på et socialt medie kan derfor godt være ”rettet mod børn og unge”, selvom de fleste af en influents følgere er over 18 år.
Flere influenter oplyste, at mellem 20-30 % af deres følgere var under 18 år. Forbrugerombudsmanden vurderede på den baggrund, at en ikke ubetydelig del af disse influenters følgere var under 18 år, og at opslag/videoer mv. på deres sociale medier derfor allerede af den grund var rettet mod børn og unge under 18 år, medmindre influenterne sikrede, at denne målgruppe ikke kunne se opslagene.
Forbrugerombudsmanden vurderede også, at en influent, som havde færre end 12 % følgere under 18 år rettede sig mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden lagde navnlig vægt på, at der minimum var ca. 37.000 børn som fast fulgte influentens YouTube-kanal. Det indgik bl.a. også i vurderingen, at YouTube-kanaler og -videoer generelt er let tilgængelige og kan tilgås uden at have en YouTube-profil.