Afgørelse

Sagsnummer
25/01506

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 11

Forhåndsbesked om brug af aldersfilter i forbindelse med influents ambassadørskab for alkoholproducent

Indhold på sociale medier, der har et effektivt aldersfilter – og derfor ikke er rettet mod børn og unge – kan alligevel blive anset for at være rettet mod børn og unge, såfremt der i indholdet direkte eller indirekte opfodres til, at indholdet bliver gjort tilgængeligt for børn og unge under 18 år. Både bureau, influent og alkoholproducent ville i så fald kunne ifalde ansvar efter § 11, stk. 2.

Et bureau anmodede om Forbrugerombudsmandens vurdering af, om de som bureau, en influent og en alkoholproducent ville overtræde markedsføringslovens § 11, stk. 2, hvis der, i forbindelse med et ambassadørprogram for alkoholproducenten, blev lavet indhold på influentens YouTube-kanal, hvor der ville blive vist, omtalt eller henvist til alkohol, når indholdet ved hjælp af YouTubes aldersbegrænsning ikke var synligt for brugere, der var under 18 år og for brugere, der ikke var logget ind.

Enhver omtale, billeder af eller henvisninger til alkohol i handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år er forbudt. Det står i markedsføringslovens § 11, stk. 2. 

Der er ifølge forarbejderne tale om et generelt forbud, der gælder uanset, om den konkrete handelspraksis vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel. Begreber som henviser til indtagelse af alkohol er også omfattet.

For at forbuddet mod at vise, omtale og henvise til alkohol i markedsføringslovens § 11, stk. 2, finder anvendelse, skal handelspraksissen være rettet mod børn og unge under 18 år. 

Et opslag er som udgangspunkt ikke ”rettet mod børn og unge”, hvis opslaget har et effektivt aldersfilter, som indebærer, at børn og unge under 18 år ikke kan se opslaget. Det følger af forarbejderne til markedsføringsloven, at erhvervsdrivende som udgangspunkt er berettiget til at gå ud fra, at brugere på sociale medier giver korrekt information om deres alder.

 

Forbrugerombudsmanden lagde til grund, at influenten drev erhvervsvirksomhed som influent, og at opslag på influentens YouTube-kanal derfor skulle overholde markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden oplyste, at influenten derfor var selvstændigt ansvarlig for eventuelle overtrædelser af markedsføringsloven på influentens YouTube-kanal i forbindelse med ambassadørskabet for alkoholproducenten.

 

Endvidere oplyste Forbrugerombudsmanden, at både bureauet og alkoholproducenten – afhængig af de konkrete omstændigheder – kunne ifalde ansvar for eventuelle overtrædelser af markedsføringsloven i forbindelse med ambassadørskabet for alkoholproducenten. 

 

Det afgørende for, om indhold på Influentens YouTube-kanal skulle overholde forbuddet mod at vise, omtale og henvise til alkohol i markedsføringslovens § 11, stk. 2, var, om indholdet var rettet mod børn og unge under 18 år.

 

Bureauet havde oplyst, at indholdet, der ville indgå i ambassadørskabet for alkoholproducenten, ved hjælp af YouTubes aldersbegrænsning ikke ville være synligt for brugere, der var under 18 år og for brugere der ikke var logget ind.

 

Forbrugerombudsmanden oplyste, at bureauet, influenten og alkoholproducenten ifølge forarbejderne til markedsføringsloven var berettiget til at gå ud fra, at brugere på sociale medier giver korrekt information om deres alder. YouTubes aldersbegrænsning var derfor et effektivt aldersfilter, og indholdet, der indgik i ambassadørskabet for alkoholproducenten ville derfor som udgangspunkt ikke være rettet mod børn og unge under 18 år. 

 

Forbrugerombudsmanden bemærkede dog, at indhold der har et effektivt aldersfilter – og derfor umiddelbart ikke er rettet mod børn og unge – alligevel kan blive anset for at være rettet mod børn og unge, såfremt der i indholdet direkte eller indirekte opfodres til, at indholdet bliver gjort tilgængeligt for børn og unge under 18 år. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der opfordres til at dele eller i øvrigt interagere med indholdet.

 

Forbrugerombudsmanden vurderede på den baggrund, at influenten, alkoholproducenten og bureauet lovligt, i forbindelse med et ambassadørprogram for alkoholproducenten, kunne lave indhold på influentens YouTube-kanal, hvor der ville blive vist, omtalt eller henvist til alkohol, forudsat 1) at indholdet ved hjælp af YouTubes aldersbegrænsning ikke var synligt for brugere, der var under 18 år og for brugere, der ikke var logget ind, samt 2) at der ikke direkte eller indirekte ville blive opfodret til, at indholdet blev gjort tilgængeligt for børn og unge under 18 år.