Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/13603
Lovgivning
- 12
Prisgaranti vedr. nedsættelse af priser på egne produkter
Prisgaranti ved prisnedsættelse på egne produkter var i strid med lovgivningen. Prisgarantien omfattede kun en permanent prisnedsættelse efter virksomhedens egen beslutning på dens egne produkter inden for 1 måned efter et køb. Spørgsmålet var, om garantien reelt stillede forbrugerne bedre end efter lovgivningen. Udtrykket prisgaranti fandtes i strid med markedsføringslovens § 12, stk. 1.
Af den erhvervsdrivendes ”prisgaranti” fremgik: ”Hvis du har handlet i […], og vi efterfølgende inden for 1 måned nedsætter prisen permanent på det købte produkt, får du prisforskellen refunderet i form af et gavekort til […].”.
”Prisgarantien” var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke omfattet af retningslinjer om prismarkedsføring, da garantien alene vedrørte den erhvervsdrivendes nedsættelse af egne priser.
”Prisgarantien” vedrørte kun en permanent prisnedsættelse af virksomhedens egne varer, og samtidig var en indfrielse af garantitilsagnet ikke styret af en udefra kommende objektiv konstaterbar begivenhed, men af virksomhedens egen beslutning. Det ville derfor være forbundet med betydelige vanskeligheder for en køber efterfølgende inden for 1 måned at konstatere, om den købte vare var permanent eller midlertidig nedsat, hvilket nærmest gjorde garantien illusorisk. Yderligere gav garantien kun ret til et gavekort til den erhvervsdrivende og ikke til en kontant udbetaling af differencen.
Det var Forbrugerombudsmandens samlede vurdering, at den fremsendte ”prisgaranti” reelt ikke stillede forbrugeren væsentligt bedre end efter lovgivningen, jf. markedsføringslovens § 12, stk. 1, og at den erhvervsdrivende derfor ikke var berettiget til at benytte ordet ”garanti”, ”prisgaranti” eller lignede betegnelser i vilkåret for refusion af prisdifferencen.