Afgørelse

Sagsnummer
24/05966

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 20

Et rengøringsfirma fik indskærpet forbuddet mod vildledende markedsføring mellem erhvervsdrivende for uberettiget brug af Fødevarestyrelsens elitesmiley

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det var i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 20, stk. 1, at et rengøringsfirma uberettiget anvendte Fødevarestyrelsens elitesmiley på virksomhedens køretøj samt på virksomhedens hjemmeside.

På baggrund af en klage oversendt fra Fødevarestyrelsen blev Forbrugerombudsmanden gjort opmærksom på, at et rengøringsfirma markedsførte et af sine køretøjer med Fødevarestyrelsens elitesmiley. Forbrugerombudsmanden erfarede efterfølgende, at logoet tillige blev anvendt på virksomhedens hjemmeside.

Markedsføringen var henvendt til andre erhvervsdrivende.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at virksomhedens markedsføring var vildledende, da anvendelsen af elitesmileyen gav andre erhvervsdrivende og konkurrenter indtryk af, at hele virksomheden som sådan var godkendt eller var kvalitetskontrollet af Fødevarestyrelsen, hvilket ikke var tilfældet.

Det var desuden Forbrugerombudsmandens opfattelse, at elitesmileyen generelt må anses som et kvalitetsmærke, som giver et positivt indtryk af den virksomhed, der opnår smileyen, eftersom smileyordningen viser, hvor godt butikker, restauranter og andre virksomheder, der sælger fødevarer til forbrugerne, efterlever lovgivningens krav til håndtering af fødevarer.

Da rengøringsfirmaet hverken er en fødevarevirksomhed eller forhandler af fødevarer, kan virksomheden ikke tildeles en elitesmiley af Fødevarestyrelsen.

Efter en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden oplyste virksomheden, at de ikke fandt anvendelsen af elitesmilyen misvisende, da det tydeligt fremgik af teksten på bilen, at virksomheden varetager rengøring indenfor fødevarer og dermed ikke er forhandler af fødevarer.

Virksomheden oplyste desuden, at de havde udarbejdet et nyt logo, som de havde implementeret alle steder, og at de havde fjernet elitesmileyen fra deres køretøj og på deres hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet mellem erhvervsdrivende i markedsføringslovens § 20, stk. 1, over for virksomheden.