Afgørelse
Sagsnummer
24/13307
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 13
Virksomhed kunne ikke lovligt anvende udsagnet ”Potential Ocean Bound Plastic” om et produkt
Det ville være i strid med markedsføringsloven, hvis en virksomhed markedsførte et produkt med udsagn om, at dette bestod af ”50% Potential Ocean Bound Plastic”, da det ikke kunne antages, at forbrugerne ville vide, hvad dette betød.
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at anvende udsagnet”50 % Potential Ocean Bound Plastic highlighting environmental consciousness by using plastic waste collected near coastlines to prevent ocean pollution” i markedsføringen af et produkt, der indeholdt 50 % virgin plastik og 50 % plastik, der var opsamlet op til 50 kilometer fra en kystlinje. Udsagnet ville fremgå af et hangtag på produktet. Af producentens hjemmeside ville følgende markedsføring fremgå: ”Crafted with 50% Post-Consumer Plastic, it structure incorporates Potential Ocean-Bound Plastic - plastic waste inadequately collected and located within 50 kilometers of the coastline, preventing it from reaching our oceans”.
Forbrugerombudsmanden fandt, at producenten ikke lovligt kunne anvende dette hangtag eller den øvrige markedsføring.
Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at der ville være en risiko for, at forbrugeren ville opfatte udsagnet ”50% Potential Ocean Bound Plastic” således, at plastikken var opsamlet direkte fra havet eller meget tæt på havet – eksempelvis på stranden. Selv hvis forbrugeren læste teksten ”waste collected near coastlines to prevent ocean pollution”, ville det være uklart for forbrugeren, hvor langt fra havet plastikken faktisk var op-samlet.
Derudover lagde Forbrugerombudsmanden vægt på, at det ikke kunne danne grundlag for at markedsføre produkter med udsagnet ”Potential Ocean Bound Plastic”, at der var en risiko for, at plastikken ville være endt i havet, når plastikken kunne være indsamlet op til 50 kilometer fra en kystlinje.
Forbrugerombudsmanden anbefalede, at virksomheden benyttede et konkret udsagn, såsom ”Dette produkt indeholder […] % genanvendt materiale” såfremt, producenten kunne dokumentere dette. Hertil pointerede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen ikke må give et vildledende indtryk af, hvor stor en del af produktet der er genanvendt, hvis eksempelvis et produkt er produceret af flere forskellige materialer, hvor nogle af materialerne er genanvendte, mens andre ikke er.