Afgørelse
Sagsnummer
25/04484
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
Virksomhed kunne ikke lovligt benytte udsagnet ”klimavenlig” baseret på klimakompensation
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en virksomhed ikke lovligt kunne anvende et klistermærke med udsagn om at være ”klimavenlig” på baggrund af klimakompensation gennem træplantning. Klimavenligheden blev ikke forklaret nærmere, hvorfor forbrugeren ikke fik tilstrækkelig information til at kunne træffe en informeret købsbeslutning.
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at anvende et grønt klistermærke med udsagnet ”klimavenlig salon” i de af deres kunders saloner, som havde fået kompenseret deres forbrug af strøm, varme og varmt vand gennem træplantning.
Det er efter Forbrugerombudsmanden en væsentlig oplysning for forbrugeren at få at vide, om klimafortrinnet ved et produkt eller ydelse, der markedsføres ved brug af klimaudsagn, skyldes klimakompensation. Hvis ikke forbrugerne får denne oplysning i umiddelbar tilknytning til udsagnet, vil markedsføringen være egnet til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at der er sket en CO2-reduktion ved produktet eller ydelsen.
Idet klistermærket ikke indeholdt oplysning om klimakompensation i umiddelbar tilknytning til det klimamæssige udsagn, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at det grønne klistermærke allerede af den grund var i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud i §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8. Klistermærket kunne derfor ikke lovligt anvendes i markedsføringen.
Forbrugerombudsmanden tog ikke stilling til lovligheden af at kommunikere selve certifikatet for klimakompensationen til forbrugerne. Forbrugerombudsmanden fandt dog anledning til at gøre virksomheden opmærksom på, at det i Forbrugerombudsmandens praksis har vist sig svært at dokumentere et reelt og faktisk CO2-optag gennem klimakompenserende projekter, herunder træplantningsprojekter. Læs mere herom i det fælles nordiske standpunkt om brug af klimaudsagn baseret på kompensationsordninger.
Foruden ovenstående vildledningsbestemmelser i markedsføringsloven henviste Forbrugerombudsmanden til kapitel 6.2 i vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. om de generelle krav, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kan stilles til klima- og miljøudsagn, samt til kapitel 6.3 i vejledningen for så vidt angår markedsføringens helhedsindtryk. Dertil henviste Forbrugerombudsmanden til anbefalingernes afsnit 7 om klimaudsagn, herunder grundet kompensation.