Afgørelse

Sagsnummer
23/10378, 24/07842

Lovgivning

  • 6
  • 5
  • 13

En brancheforening og dennes medlemmer kunne lovligt anvende egen mærkningsordning for feriehuse, der lever op til en række krav til energiforbedrende tiltag, i markedsføringen

Forbrugerombudsmanden vurderede, at en brancheforening og dennes medlemmer lovligt kunne anvende sin egen mærkningsordning for feriehuse i sin markedsføring, såfremt der bliver etableret en effektiv og uafhængig instans til at kontrollere, at feriehusene opfylder ordningens krav, og såfremt forbrugerne gives en række supplerende oplysninger om ordningen. Lovligheden af at anvende et samlet mærke med farverne for de tre niveauer i mærkningsordningen forudsatte, at mærket inkluderede oplysning om, at mærket vedrørte energiforbedring.

En brancheforening anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af en mærkningsordning for feriehuse, der lever op til en række krav til energiforbedrende tiltag. Kravene til mærkningsordningen var udviklet af en ekstern rådgiver og blev endeligt verificeret af en tredjepart, som begge var uvildige og med speciale inden for energirenovering og-forbedringer.

Kravene i mærkningsordningen var baseret på tekniske vurderinger af, hvilke aktiviteter og tekniske anlæg i feriehuse, der typisk benytter mest energi under udlejningen/brugen, samt hvilke krav der kan stilles til disse for at reducere energiforbruget. Mærkningsordningen var inddelt i tre niveauer (bronze, sølv og guld) indeholdende forskellige krav, som de enkelte feriehuse skal leve op til for at få mærket.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at brancheforeningen og dennes medlemmer lovligt kunne anvende mærkningsordningen i markedsføringen af feriehuse, der lever på til ordningens krav til energiforbedring. Forbrugerombudsmanden lagde i vurderingen til grund, at selv de feriehuse, der opfylder kravene til ordningens laveste niveau har kvalitative fortrin frem for andre tilsvarende feriehuse. Forbrugerombudsmanden lagde også vægt på, at kravene i ordningen er objektive samt fokuserer på de vigtigste aspekter af energiforbruget, der gør kravene relevante.

Imidlertid udtalte Forbrugerombudsmanden, at lovligheden af mærkningsordningen forudsætter, at der bliver etableret en effektiv og uafhængig instans til at kontrollere, at feriehusene opfylder ordningens krav. Dertil forudsætter lovligheden, at forbrugerne bliver oplyst om betydningen af mærkningsordningen, herunder hvilke krav det pågældende feriehus opfylder. Denne information kan fx gives med et link ved mærket til uddybende information om ordningen på virksomhedens hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, og dokumentationskravet i § 13. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til kapitel 10 om mærkningsordninger i sin vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Se også Forbrugerombudsmanden kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring, der er en forkortet udgave af vejledningen.

Brancheforeningen rettede efterfølgende henvendelse til Forbrugerombudsmanden igen, da brancheforeningen ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af lovligheden af at anvende et samlet mærke med farverne for alle tre niveauer (bronze, sølv og guld) samt teksten ”Fokus på energi”. Det samlede mærke skulle anvendes i omtalen af den overordnede mærkningsordning.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at brancheforeningen lovligt kunne bruge det samlede mærke med alle tre farver med teksten ”Fokus på energi” i omtalen af den overordnede mærkningsordning. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at det samlede mærke skulle anvendes i en så stor skala, at det ville være muligt for forbrugerne at se, at der var illustreret tre farver, og at hverken sølvfarven eller guldfarven dominerede.

Dertil ønskede brancheforeningen at anvende det samlede mærke med de tre niveauer men uden teksten ”Fokus på energi”. Dette mærke skulle anvendes i søgeresultaterne på feriehusudlejernes bookingsider, hvor mærket ville blive så småt, at det ikke ville være muligt at inkludere teksten.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at det samlede mærke med alle tre farver uden teksten ”Fokus på energi” ikke lovligt ville kunne anvendes i søgeresultaterne på feriehusudlejernes bookingsider, fordi det umiddelbart var tvivlsomt, at forbrugerne ville forstå, hvad der mentes med mærket, hvis ikke det var ledsaget af teksten ”Fokus på energi”. Der var dermed risiko for, at mærket ville give forbrugerne et forkert indtryk af forholdene ved feriehusene med mærket, og mærket måtte antages at foranledige forbrugerne til fx at klikke ind på et feriehus med mærket for at finde flere oplysninger.

Derudover var det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse tvivlsomt, at forbrugerne ville kunne se, at der i mærket blev illustreret tre farver, fordi mærket ville blive vist i en lille skala i søgeresultaterne. Der var derfor risiko for, at forbrugerne alene ville se enten sølvfarven eller guldfarven og derved eventuelt få et fejlagtigt indtryk af den klimamæssige fordel ved det konkrete feriehus.

Foruden vildledningsbestemmelserne henviste Forbrugerombudsmanden til kapitel 6.1 i ovennævnte miljøvejledning om de generelle krav, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kan stilles til brug af miljømæssige udsagn i markedsføringen.

Fra den 27. september 2026 vil det under alle omstændigheder være vildledende markedsføring at anvende et bæredygtighedsmærke, som ikke er baseret på en certificeringsordning eller ikke er etableret af offentlige myndigheder. Dette skyldes en ændring af det direktiv, som markedsføringsloven implementerer. Kravene til ”certificeringsordning” fremgår af definitionen i artikel 2. Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, hvorvidt brancheforeningens mærkningsordning lever op til disse krav.