Afgørelse
Sagsnummer
18/17942
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 6, stk. 4
Bøde på 60.000 kr. til dansk influent for skjult reklame
En dansk influent vedtog en bøde på 60.000 kroner for at have brudt forbuddet mod skjult reklame. Influenten havde ikke markeret kommercielle opslag tilstrækkeligt på sin blog og Instagram.
En dansk influent vedtog en bøde på 60.000 kroner for at have brudt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Influenten havde ikke markeret kommercielle opslag tilstrækkeligt på sin blog og Instagram.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at influenten i perioden fra marts 2017 til december 2018 havde postet 17 kommercielle opslag om blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker på sin blog og Instagram-profil, der ikke var tilstrækkeligt markeret som reklame.
På influentens blog stod markeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. På Instagram havde influenten eksempelvis markeret kommercielle opslag med ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”. Ifølge Forbrugerombudsmanden var det ikke tilstrækkeligt til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste opslaget.
Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenten var erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at influenten udøvede virksomhed i form af sin Instagram-profil og bloggen, hvor influenten fik betaling/opnåede fordele ved at udforme og poste kommercielle opslag for virksomheder. Det gav influenten et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgik, hvis et opslag indeholdt kommercielle budskaber.
Influenten blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i 2019 efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influenters opslag på sociale medier.