Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
16/05556

Lovgivning

  • 4

Boanmeldelser på en anmeldelsesblog skulle ikke markeres som reklame

En blogger skulle ikke markere sine boganmeldelser som reklame, da bloggen var en anmeldelsesblog, og da bogomtalerne var uafhængige anmeldelser uden en kommerciel hensigt.

En blogger ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om boganmeldelserne på bloggen skulle markeres som ”reklame”, eller om det var tilstrækkeligt, at anmeldelserne blev markeret som ”anmeldereksemplar”. Nogle bøger købte bloggeren selv, andre bøger modtog bloggeren fra forlaget med henblik på anmeldelse. Bloggeren modtog aldrig mere end ét eksemplar af en bog og fik ikke betaling for sine anmeldelser.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at det afgørende for, at boganmeldelser skal markeres som reklame, er, om der er en kommerciel hensigt bag anmeldelserne om at fremme afsætningen af bøgerne (efter aftale med forlagene).

Forbrugerombudsmanden vurderede, at bloggen indeholdt uafhængige anmeldelser af bøger og andre indlæg om bøger. Da bloggeren kun fik tilsendt ét eksemplar af en bog og ikke modtog betaling eller andre fordele for sine anmeldelser, havde anmeldelserne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke til hensigt at fremme afsætningen af de bøger, som blev anmeldt.

På den baggrund konstaterede Forbrugerombudsmanden, at anmeldelserne ikke var reklame i markedsføringslovens forstand.