Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
14/10794

Lovgivning

  • 4

Et markedsføringskoncept fra en avis var tilstrækkeligt markeret som reklame

På en hjemmeside fra en avis kunne man bestille bord på flere restauranter, som avisen selv havde anmeldt. For hver bestilling blev avisen betalt. Avisen ændrede sin markedsføring således, at det klart fremgik, at der var tale om reklame.

Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på en samarbejdsaftale mellem en avis og tre virksomheder, der formidlede kontakt mellem restauranter, caféer m.v. og deres gæster.

På avisens hjemmeside blev tre restauranter fremhævet. Det var muligt at bestille et bord ved at klikke på en rød knap, hvori forskellig tekst frem-gik, fx ”Bestil udbringning” eller ”Få 1/3 skåret af prisen”. Under den røde knap fremgik teksten: ”I samarbejde med [navnet på samarbejds-partneren]” i en lille skriftstørrelse og i en lysegrå nuance. Endelig frem-gik avisens egen bedømmelse af de tre restaurant.

For hver bestilling blev avisen betalt.

Spørgsmålet var, om det fremgik tilstrækkelig klart, at der var tale om reklame, jf. markedsføringslovens § 4.

Inden Forbrugerombudsmandens henvendelse til avisen ændrede avisen sin markedsføring således, at det tydeligt fremgik, at der var tale om et samarbejde. I de røde knapper tilføjede de teksten: ”Partnerskab med [navnet på samarbejdspartneren]”. Endelig indsatte de en tekst lige un-der de røde knapper, hvoraf det klart fremgik, at avisen fik betaling, at der ikke var tale om en redaktionel vurdering, og at anmeldelserne skete uafhængigt af servicen.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at læseren efter ændringerne var klar over, at der var tale om reklame. Derfor var forholdet ikke i strid med markedsføringslovens § 4 om skjult reklame.