De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier af 3. maj 2012

Når erhvervsdrivende markedsfører sig via sociale medier, skal markedsføringen overholde de almindelige regler, som gælder for markedsføring på internettet.

1.

Indledning

2.

Generelt

3.

Markedsføringsbudskaber skal kunne identificeres som markedsføring

4.

Uanmodet elektronisk kommunikation

5.

Markedsføring over for børn og unge under 18 år

6.

Bannerreklamer

Bilag 1. Forbrugerombudsmændenes fortolkning af direktiv 2002/58/EF (e-databeskyttelsesdirektivet), som ændret ved direktiv 2009/136/EF, i forhold til kommercielle meddelelser på Facebook

Bilag 2 Hvilket lands lovgivning finder anvendelse?

Bilag 3 Ansvar for markedsføringens indhold

Bilag 4 Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr (”cookiebekendtgørelsen”)

Bilag 5 Links