Markedsføring af tin-varer m.v.
De vejledende retningslinjer for markedsføring af tin-varer mv. er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden efter forhandling med repræsentanter for tinvarebranchen, detailhandelen, Forbrugerrådet og Statens Levnedsmiddelinstitut.
Tinvarer må ikke benyttes til fødevarer og andre levnedsmidler, da de indeholder en betydelig mængde bly og antimon. Er de af en sådan udformning, at de vil kunne bruges som tallerkner, krus el. lign., skal tinvarerne præges med en advarsel, beskriver Forbrugerombudsmanden i sine retningslinjer.
Varer, der markedsføres som "tinvarer", indeholder efter det for forbrugerombudsmanden oplyste i et ikke ubetydeligt omfang bly og andre metaller.
Statens Levnedsmiddelinstitut anser det på baggrund af hidtidige undersøgelser for at være forbundet med sundhedsrisiko at anvende "tinvarer", der samlet indeholder mere end 10% bly og antimon, i forbindelse med levnedsmidler.
Endvidere er "tinvarers" lødighed afhængig af sammensætningen mellem tin og andre, billige- re metaller.
På denne baggrund har forbrugerombudsmanden efter forhandling med repræsentanter for tinvarebranchen, detailhandelen, Forbrugerrådet og Statens Levnedsmiddelinstitut udarbejdet nedenstående vejledende retningslinjer for markedsføring af tinvarer og tinlignende varer:
- Alle tinvarer og tinlignende varer, som fremstilles eller importeres med henblik på salg til forbrugere her i landet, skal inden videresalg ved prægning eller på anden måde være for- synet med oplysning om varernes indhold af tin. Angivelse i procent vil være tilstrækkelig.
De i punkt 1 nævnte varer skal endvidere, såfremt indholdet af bly og antimon samlet udgør mere end 10 pct., og de på grund af deres udformning må antages at kunne finde anvendelse i forbindelse med levnedsmidler, fx krus, tallerkner, fade og skåle, forsynes med en iøjnefaldende etiket, der har følgende ordlyd:
"Indeholder bly og antimon, må ikke anvendes til levnedsmidler."
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forhandling af tinvarer og tinlignende varer, der ikke sker i overensstemmelse med de nævnte retningslinjer, som altovervejende hovedregel må anses for at være i strid med markedsføringslovens § 6 og efter omstændighederne tillige § 5. De nævnte bestemmelser lyder således: (udeladt)
Forbrugerombudsmanden, marts 1979