Mindstekrav til nyvognsgarantier
1.
Forbrugerombudsmanden
2.
Mindstekrav for nyvognsgarantier
Medlemmerne af sammenslutningen De Danske Bilimportører skal overholde følgende mind- stekrav ved etablering af nyvognsgarantier:
- Garantigiver anbefaler, at bilen vedligeholdes af kvalificerede reparatører og i overens- stemmelse med retningslinjerne i bilens servicehæfte. Det er ikke et krav, at der anvendes autoriseret reparatør.
- Ved garantiarbejde eller anden form for gratis arbejde skal der anvendes autoriseret reparatør. Garantibetingelserne skal indeholde en beskrivelse af, hvorledes kunden skal forholde sig i forbindelse med en nødsituation.
- Garantigiver er forpligtet til at udlevere specificerede service- og eftersynsplaner til de enkelte bilmodeller til uautoriserede reparatører på samme vilkår, som de udleveres til de autoriserede reparatører.
- Ved reklamation kan garantigiver kræve dokumentation for, at de anbefalede eftersyn er overholdt. Kunden skal sikre sig, at reparatøren stempler den serviceplan, der medfulgte ved købet af bilen. Har kunden glemt at få stempel, skal kunde sikre sig anden form for do- kumentation for, hvornår eftersyn er foretaget samt hvad der er foretaget i forbindelse med eftersynet. Dette skal ske i form af specificeret faktura eller lignende fra reparatøren.
- Kan garantigiver godtgøre, at en fejl er opstået eller forværret på grund af manglende ved- ligeholdelse i overensstemmelse med anbefalingerne i servicehæftet, herunder manglende efterlevelse af kravene til eftersyn og reparation eller på grund af dårligt arbejde udført af en uautoriseret reparatør, er garantigiver ikke forpligtet til at dække fejlen under garanti-
3.
Trafikskader
4.
Reservedele m.v.
5.
Gennemtæringsgaranti
6.