Retningslinier for markedsføring af brænde
Retningslinjerne for markedsføring af brænde er udarbejdet efter forhandling mellem Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet og Dansk Skovforening.
Retningslinjer for markedsføring af brænde til forbrugere
- Retningslinierne gælder for markedsføring af brænde til forbrugere.
- Når brænde udbydes i måleenheden "rummeter" forstås herved rummålet af det stablede træ i den form (kløvet/ikke-kløvet) og længde, hvori det leveres til forbrugeren. Enheden "skovrummeter"` anses for synonym med "rummeter".
- I annoncer, i reklamer og i forbindelse med aftalers indgåelse skal det oplyses, i hvilken form (kløvet/ikke-kløvet) og længde brændet leveres.
- Hvis brændet udbydes i måleenheden "kasserummeter", skal dette tydeligt fremgå af annoncer og reklamer samt oplyses i forbindelse med aftalers indgåelse. Når brænde leveres i måleenheden "kasserummeter", er brændestykkernes indbyrdes placering ved opmålingen vilkårlig. Sælgeren har undladt den fordyrende håndtering af brændet, som stabling kræver, og brændets stablede rummål kendes derfor ikke. Antallet af kasserummetre i en leverance opgøres ud fra det indre rumindhold målt i kubikmeter af den beholder, som anvendes ved opmålingen. Det kræver en speciel måleteknik, som almindeligvis ikke er til rådighed for forbrugere, at afgøre, hvor meget fast træmasse, der er i en leveret kasserummeter brænde. Ved opmåling af brænde i kasserummeter skal der udvises god markedsføringsskik, således at der anvendes opmålingsmetoder, der sikrer et rimeligt indhold af fast træmasse.
- Retningslinierne træder i kraft den 1. januar 1996.
København, den 20. november 1995
HAGEN JØRGENSEN