Øvrige nyheder
Interflora betaler bøde på 20.000 kroner for spam
Interflora Danmark A/S har vedtaget en bøde på 20.000 kroner for at have sendt uanmodet markedsføring til en forbruger. Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger, der automatisk var blevet tilmeldt virksomhedens nyhedsbrev.
Forbrugerombudsmanden har udstedt en administrativ bøde til Interflora Danmark A/S for at overtræde markedsføringslovens forbud mod uanmodede henvendelser – også kaldet spamforbuddet.
En virksomhed må som udgangspunkt kun sende elektronisk markedsføring, hvis den har fået samtykke fra modtageren. Et samtykke skal bl.a. være frivilligt og utvetydigt, og en virksomhed må derfor ikke automatisk tilmelde en kunde et nyhedsbrev for eksempel ved køb af en vare eller ydelse på en hjemmeside.
Da forbrugeren handlede i Interfloras netbutik i maj 2022, fremgik det af forbrugerens kvittering, at vedkommende automatisk var blevet tilmeldt Interfloras nyhedsbrev. Efterfølgende modtog forbrugeren et nyhedsbrev fra Interflora. Forbrugeren skulle selv framelde sig nyhedsbrevet.
Interflora har oplyst, at virksomheden allerede inden Forbrugerombudsmandens henvendelse var blevet opmærksom på, at kunder i forbindelse med køb automatisk var blevet tilmeldt Interfloras nyhedsbrev og derfor havde stoppet udsendelsen af nyhedsbreve.
Virksomheden har erkendt overtrædelsen af markedsføringsloven og har accepteret bøden på 20.000 kroner. Bøden er beregnet efter den nye og skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med en ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.
Fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann siger:
Forbrugerne skal ikke drukne i elektronisk markedsføring, når de handler på nettet. Som det klare udgangspunkt skal en forbruger derfor aktivt give samtykke til at modtage markedsføring fra en virksomhed, før virksomheden lovligt kan sende markedsføring til forbrugeren. Det var ikke tilfældet i sagen med Interflora, og virksomheden har derfor nu måtte betale en bøde.
Lovgrundlag:
Det følger af spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, fx mail eller SMS, med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.
Et samtykke er kun gyldigt såfremt, at det er et udtryk for en frivillig, utvetydig, informeret og specificeret viljetilkendegivelse, jf. markedsføringsloven § 2, nr. 14.
Markedsføringslovens § 10, stk. 2, indeholder en undtagelse til spamforbuddet. Undtagelsen giver erhvervsdrivende mulighed for at sende markedsføring via elektronisk post, fx mail, til en tidligere kunde om produkter svarende til dem, kunden har købt, uden kundens forudgående samtykke, hvis en lang række betingelser alle er opfyldt. Det er bl.a. en betingelse, at kunden klart og utvetydigt oplyses om, at den erhvervsdrivende vil sende markedsføring til kunden, og at kunden har mulighed for at frabede sig markedsføringen, allerede når kunden oplyser sin elektroniske adresse.
Det fremgår af markedsføringslovens § 38, stk. 1, om afslutning af sager med et administrativt bødeforelæg, at såfremt den der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen, og erklærer at denne inden en nærmere angivet tidsfrist vil betale bøden, kan Forbrugerombudsmanden tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.