Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomhed for vildledende markedsføring af lasermaskiner
Virksomheden Standard C ApS er blevet politianmeldt for at markedsføre lasermaskiner uden at oplyse, at maskinerne kun må anvendes af hudlæger. Forkert håndtering af lasermaskinen kan medføre alvorlig skade på forbrugeres helbred.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Standard C ApS for siden den 11. november 2021 på hjemmesiden standardcosmetics.dk at have en vildledende markedsføring af lasermaskinen Xenia e-Motion SHR. Virksomheden leverer udstyr til kosmetiske klinikker.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op på baggrund af en henvendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen for Patienssikkerhed oplyste, at behandlingen med lasermaskinen kun må foretages af hudlæger, og at disse skal være registreret hertil. Det er reguleret i bekendtgørelsen om kosmetisk behandling.
Efter Forbrugerombudsmandens vurdering er dette en væsentlig oplysning, som skal gives i forbindelse med markedsføringen af lasermaskinen.
Det er også Forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomheden har givet urigtige oplysninger, da virksomheden i en tekst på hjemmesiden med overskriften ”Hvad siger loven?” har oplyst, at de ikke mener, at lasermaskinen er omfattet af bekendtgørelsen om kosmetisk behandling. Dette kan efter Forbrugerombudsmandens opfattelse give det forkerte indtryk, at lasermaskinen kan anvendes af alle.
Forbrugerombudsmanden har i sin vurdering af sagen bl.a. lagt vægt på, at der ved forkert håndtering af lasermaskinen er risiko for, at fx hudkræft bliver overset, hvilket senere kan føre til en forkert diagnose og dermed påvirke forbrugeres mulighed for helbredelse. En forkert håndtering kan også give forbrugere og behandlere forbrændinger eller øjenskader.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
Når sundhedsmyndighederne har vurderet, at et produkt kræver lægefaglig håndtering af hensyn til forbrugeres helbred, er det meget problematisk, hvis en virksomhed undlader denne oplysning i sin markedsføring.
Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 20 må en erhvervsdrivendes handelsprak-sis ikke være egnet til at vildlede, således at dette kan antages at påvirke andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd eller skade en konkurrent.
Der er fx tale om vildledende handelspraksis, hvis en erhvervsdrivende i sin markedsføring anvender urigtige eller vildledende oplysninger. Der vil også være tale om vildledende handelspraksis, hvis den pågældende handelspraksis udelader væsentlige oplysninger.
Desuden er der tale om vildledende handelspraksis, hvis den pågældende handelspraksis – uanset om oplysningerne i øvrigt er faktuelt korrekte – på grund af sin fremstillingsform el.lign. er vildledende eller egnet til at vildlede.
Overtrædelse af markedsføringslovens § 20, stk. 1, kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.