Øvrige nyheder

Ikke tilstrækkeligt at sandsynliggøre rigtigheden af CO2-kompensation

Oplysninger om faktiske forhold, der anvendes i markedsføringen, skal kunne dokumenteres. Forbrugerombudsmanden har i en sag om CO2-kompensation ved skovbevarelsesprojekter vurderet, at DCC Energi A/S, som driver alle Shell-tankstationer og Shell-brændstofkort under licens, ikke har dokumenteret kompensationen tilstrækkeligt.

Når en bilejer fylder brændstof på sin bil på en Shell-tankstation, er det muligt at vælge at betale ekstra for brændstoffet. Pengene bliver brugt til CO2-kompensation ved, at Shell støtter skovbevarelsesprojekter i Peru, Indonesien og Guatemala. Med projekterne bliver fældning af skovområderne afværget, således at skoven kan fortsætte med at binde og opbevare CO2 i træer, blade og rødder.

I markedsføringen anvender DCC Energi A/S blandt andet udsagnene "Sig ja til at CO2 kompensere med Shell Card" og "Du skal blot tilmelde dig, så bliver alt brændstof købt med Shell Card automatisk CO2 kompenseret fra og med din næste faktura" med virkemidler i form af billeder af grøn regnskov og grønne blade, som stammer fra de konkrete projekter. I en video på shell.dk er CO2-kompensationen illustreret af en vægt i balance.

Markedsføringen er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse egnet til at give forbrugerne det indtryk, at forbrugerne ved at tilvælge CO2-kompensation kan kompensere CO2-udledningen fra deres brændstofforbrug som følge af DCC Energi A/S’ køb af CO2-kreditter i skovbevarelsesprojekter.

Selvom dokumentationen sandsynliggør, at skovrydning ville finde sted i de relevante skovområder, hvis ikke der blev givet støtte til skovbevarelsesprojekterne, har Forbrugerombudsmanden vurderet, at DCC Energi A/S ikke har dokumenteret, at en fremtidig afskovning af skovområderne faktisk ville finde sted, hvis områderne ikke var omfattet af skovbevarelsesprojekterne. Dokumentationen er baseret på antagelser om, at der er en sammenhæng mellem, at en række faktorer tidligere har medført fældning i skovområderne, og at fældningen ville fortsætte uden støtten. Dokumentationen indeholder derfor alene en sandsynliggørelse af, at skovområderne ville være blevet fældet uden DCC Energi A/S’ støtte til skovbevarelsesprojekterne.

På denne baggrund har Forbrugerombudsmanden vurderet, at DCC Energi A/S ikke har opfyldt dokumentationskravet i markedsføringsloven for markedsføringen af CO2-kompensation. Markedsføringen er derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse egnet til at vildlede forbrugerne om klimaeffekten ved CO2-kompensation af deres brændstofforbrug i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Hvis en virksomhed siger, den kompenserer for CO2-udledning, så skal den kunne dokumentere det. Det er ikke nok at sandsynliggøre kompensationen. Eksemplet med DCC Energi A/S viser, at det er vanskeligt at dokumentere CO2-kompensation ved skovbevarelsesprojekter.

 

Vi vil generelt anbefale virksomheder at beskrive i markedsføringen, hvad de gør. Hvis en virksomhed fx støtter et skovprojekt, så skriv dét i markedsføringen – men uden at love forbrugerne, at CO2-udledningen ved et produkt eller aktivitet derved bliver kompenseret eller neutraliseret. Sådanne udsagn vil nemlig nemt være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven.

 

DCC Energi A/S har oplyst, at de på baggrund af dialogen med Forbrugerombudsmanden er ophørt med at sælge CO2-kompensation.

Lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Endelig følger det af markedsføringslovens § 13, at oplysninger om faktiske forhold i markedsføringen skal kunne dokumenteres.

Pressekontakt

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.